Podstawowym celem rozporządzenia jest ustanowienie europejskiego systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRV) emisji CO2 ze statków w ramach 1 lipca 2015 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE
pierwszego etapu wieloetapowego podejścia do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Rozporządzenie ma zastosowanie do statków o pojemności brutto powyżej 5000 i odnosi się do emisji CO2 ze statków w trakcie ich rejsów z ostatniego portu zawinięcia do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz rejsów z portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii do następnego portu zawinięcia, jak również w obrębie portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii.
Wymogi rozporządzenia nie obejmują okrętów wojennych, okrętów wojennych floty pomocniczej, statków rybackich lub statków do przetwórstwa ryb, drewnianych statków o prostej konstrukcji, statków o napędzie innym niż mechaniczny oraz statków rządowych wykorzystywanych do celów niekomercyjnych.
Zgodnie z wymogami powyższego rozporządzenia:
Do dnia 31 sierpnia 2017 r. właściciele statków, inne organizacje lub osoby, które przejęły od właściciela odpowiedzialność za eksploatację statku, zobowiązani są do przedłożenia weryfikatorom, w odniesieniu do każdego swojego statku, Planu Monitorowania emisji CO2, wskazującego jedną z następujących czterech metod monitorowania:
a) wykorzystanie dokumentów dostawy paliwa,
b) monitorowanie zbiorników z olejem bunkrowym na statku,
c) wykorzystanie przepływomierzy do pomiarów paliwa w odnoszących się do nich procesów spalania, lub
d) bezpośrednie pomiary emisji CO2,
wybraną dla potrzeb monitorowania i raportowania emisji CO2 oraz przekazywania innych istotnych informacji związanych z ograniczaniem emisji na statku.
Od dnia 1 stycznia 2018 r. właściciele statków lub inne organizacje odpowiedzialne za eksploatację statku, wykorzystując Plan Monitorowania, są zobowiązani do monitorowania emisji CO2 z każdego statku w każdym rejsie i w okresach rocznych, stosując w tym celu odpowiednią metodę określania emisji CO2 i obliczając jej poziom.
Począwszy od 2019 r. właściciele statków lub inne organizacje odpowiedzialne za eksploatację statku, zobowiązani są do przedłożenia w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku Komisji Europejskiej i organom odpowiednich państw bandery raportu emisji dotyczącego emisji CO2 oraz innych istotnych informacji z całego okresu sprawozdawczego, w odniesieniu do każdego statku, za który ponoszą odpowiedzialność, który to raport został uznany za satysfakcjonujący przez weryfikatora.
Polski Rejestr Statków S.A., spełniając wymagania Komisji Europejskiej w przypadku powierzenia roli weryfikatora systemu MRW będzie brał udział w następujących procesach:
sprawdzania planów monitorowania,
weryfikacji raportów emisji,
uczestniczenia w kontaktach z właścicielami i operatorami statków pływających pod polską banderą oraz
wystawiania wymaganych dokumentów zgodności.
Inspektorat Maszynowo-Wyposażeniowy Polskiego Rejestru Statków dla dostosowania statków do wymagań rozporządzenia oferuje armatorom usługi doradztwa technicznego, zatwierdzania okrętowej dokumentacji technicznej i certyfikacji dodatkowych urządzeń i systemów pomiaru paliwa określonych w rozporządzeniu w metodzie - c) lub systemów pomiaru emisji CO2 – określonych w metodzie d).
Na życzenie zainteresowanych stron Polski Rejestr Statków będzie również przeprowadzał szkolenia w zakresie przystosowania statków do nowych wymogów.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku