pc
Z krajami bałtyckimi łączy nas stosunek do Rosji - podobnie odczuwamy zagrożenie – powiedziała PAP ekspert z Centrum Stosunków Międzynarodowych dr Małgorzata Bonikowska. Dodała, że rosyjsko - białoruskie manewry Zapad ’17 są sygnałem, który odbieramy z zaniepokojeniem.
We wtorek w Warszawie premier Beata Szydło spotkała się z premierami państw bałtyckich - Litwy, Łotwy i Estonii. Tematami rozmów były m.in. bezpieczeństwo, projekty infrastrukturalne, w tym Via Baltica, oraz bieżące sprawy z unijnej agendy.
„Spotkanie premierów Polski, Litwy, Łotwy i Estonii jest ważne ze względu na to, że obecnie Estonia sprawuje przewodnictwo w Radzie UE, co ma znaczenie dla budowania unijnego konsensusu. Estonia ma także euro, co czyni ją naturalnym łącznikiem między krajami strefy euro a pozostałymi członkami UE, takimi jak Polska. To dla nas ważne w sytuacji dążenia do pogłębienia integracji Eurolandu i perspektywy Europy dwóch prędkości” – mówiła dr Bonikowska.
Zdaniem ekspertki w interesie Polski są dobre stosunki z państwami bałtyckimi, ze względu na rosnące zagrożenie ze strony Rosji.
„Unię Europejską dziś wiele dzieli, m.in. postrzeganie Rosji czy Trójmorza. Polsce zależy na tym, żeby mieć w regionie sojuszników. Z krajami bałtyckimi łączy nas stosunek do Rosji - podobnie odczuwamy rosnące zagrożenie, którego nie podziela wiele krajów UE. Rosyjsko - białoruskie manewry Zapad ’17 są jednym z sygnałów, który odbieramy z zaniepokojeniem. Polska jest dla krajów bałtyckich ważnym sojusznikiem w przekonywaniu Zachodu do konieczności utrzymania sankcji wobec Rosji oraz wzmacniania wschodniej flanki NATO. Dziś bataliony sił paktu północnoatlantyckiego stacjonują zarówno w Polsce, jak i w trzech krajach bałtyckich” – dodała dr Bonikowska.
Zdaniem Małgorzaty Bonikowskiej spotkanie premierów państw bałtyckich jest ważne dla rozwoju projektu Trójmorza.
„Estonia, Łotwa i Litwa są istotne dla promowanego przez Polskę projektu Trójmorza postrzeganego przez niektóre państwa UE jako rozbijanie jedności UE. Przewodnicząca Radzie UE Estonia może nam pomóc budować lepszą percepcję Trójmorza w Europie Zachodniej, a aktywne uczestnictwo Litwy i Łotwy w budowaniu Via Baltica i Via Carpatia daje szansę na wypromowanie osi północ-południe jako uzupełnienia osi wschód-zachód” – uważa dr Bonikowska.
Podczas spotkania z premierami państw bałtyckich były poruszane też kwestie budowania jednolitego rynku, zdaniem ekspertki, to jedno z największych osiągnięć wspólnot europejskich.
„Zniesienie ceł wewnętrznych, swoboda przepływu towarów, usług, osób i kapitału powodują, że więzi gospodarcze między krajami UE rosną, a to z kolei bardzo wzmacnia integrację kontynentu. Nie jest ten rynek jednak w pełni jednolity, zwłaszcza w sektorze usług, gdzie wchodzi w grę wiele kwestii pozaekonomicznych. Kraje członkowskie UE mają skłonność do zachowań protekcjonistycznych w sytuacji rosnącej konkurencji ze strony firm z innych państw. Dotyka to m.in. polskich przedsiębiorstw transportowych przewożących towary po całym terytorium UE czy firm oferujących usługi na podstawie delegowania tańszych pracowników. To kwestia sporna np. między Polską a Francją i Niemcami. Polski rząd podkreśla, że unijny rynek musi być jednolity dla wszystkich państw UE, i chce zachować możliwość konkurowania międzynarodowych firm przy mniejszym nakładzie finansowym, do czego zachęca także państwa bałtyckie. To ważne w kontekście debaty wokół propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej zmian w dyrektywie o delegowaniu pracowników, zwłaszcza że np. Francja namawia do poparcia przeciwnego stanowiska” - mówiła dr Bonikowska.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych