Reprezentanci Bulk Cargo – Port Szczecin i Wolnych Związków Zawodowych Pracowników Gospodarki Morskiej przesłali do redakcji GospodarkaMorska.pl informację, że pracownicy spółki opowiadali się za sprzedażą udziałów w terminalu Grupie Rhenus.
W ostatnim czasie w mediach głośno o przejęciu przez niemiecką Grupę Rhenus większościowego pakietu udziałów w terminalu Bulk Cargo – Port Szczecin. Stało się tak za sprawą publikacji w mediach społecznościowych byłego wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, który zarzuca aktualnemu premierowi, że „oddaje szczeciński port Niemcom”. Gróbarczyk wezwał Tuska do „natychmiastowego działania” przez zastosowanie prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo.
Gróbarczyk jednak nie wspomniał, że sam proces transakcji rozpoczął się dużo wcześniej, za czasu jego kadencji, i on sam w notatce służbowej z listopada 2023 roku stwierdził, że „deklaracja Skarbu Państwa w zakresie realizacji prawa pierwokupu i podejmowanie kierunkowej decyzji w tej sprawie wydają się nieuzasadnione”, co wytknął mu podczas niedawnej konferencji prasowej na temat przeładunków w portach obecny wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Marchewka pokazał także pismo, jakie pozostali akcjonariusze Bulk Cargo przesłali we wrześniu 2023 roku do ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego. Autorzy argumentowali, że chcą sprzedać udziały, aby zapewnić firmie niezbędne inwestycje. Pytali jednocześnie już wtedy, czy rząd zamierza skorzystać ze wspomnianego prawa pierwokupu, co się nigdy nie stało.
Samo środowisko pracowników Bulk Cargo – Port Szczecin również potwierdza, że jest za przejęciem terminala przez Grupę Rhenus.
– W związku z inwestycją przebudowy portu na 12,5 stanęliśmy przed wyzwaniem znalezienia inwestora, który zabezpieczy funkcjonowanie, rozwój i inwestycje, które pozwolą wykorzystać w pełni nowe parametry portu. Taką firmą okazała się firma Rhenus, która posiada odpowiedni kapitał, posiada dojście do ładunków i zabezpieczy dalszy rozwój firmy i miejsca pracy – mówi w przesłanym redakcji nagraniu Wojciech Pysiak, przedstawiciel Bulk Cargo – Port Szczecin.
Z kolei Tomasz Strasenburg, Członek Rady Krajowej Wolnego Związku
Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i jego przedstawiciel przy
Bulk Cargo – Port Szczecin potwierdza, że pracownicy spółki opowiadali
się za transakcją.
– Latem zeszłego roku zrobiłem sondaż
wśród pracowników Bulk Cargo, fizycznych i umysłowych. Pracownicy
przychylili się w większości, i to bardzo dużej większości, do zaufania
nowemu inwestorowi, żebyśmy nie utracili miejsc pracy, płynności
finansowej i rozwoju firmy. W tym momencie, po pogłębieniu toru wodnego,
bez nowego inwestora, nasza firma już by nie istniała, byłaby w stanie
upadłości. Firma Rhenus gwarantuje nam nowy sprzęt, nowe dźwigi.
Jesteśmy pełni obaw, ale obecna sytuacja daje nam nadzieję na
przyszłość, na rozwój firmy i dalszej pracy – mówi Strasenburg w
nadesłanym nagraniu. Dodaje, że od kiedy Rhenus przejął Bulk Cargo, poza
kilkoma odejściami na emeryturę nie było żadnych zwolnień pracowników.
W
komentarzu do doniesień medialnych Strasenburg precyzuje także, że
Rhenus kupiła firmę Bulk Cargo wraz ze sprzętem i pracownikami, ale nie
kupiła gruntów, bo te należą do Skarbu Państwa i są administrowane przez
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Terminal korzysta z nich
na mocy dzierżawy, jak w przypadku innych terminali i firm działających
na terenach portowych w Polsce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął