• <
PZT_980x120_gif_2020

Żegluga Gdańska – nowe otwarcie lokalnego lidera

Strona główna Porty, logistyka Żegluga Gdańska – nowe otwarcie lokalnego lidera
Żegluga Gdańska – nowe otwarcie lokalnego lidera - GospodarkaMorska.pl

Radosław Marciniak

20.04.2020 Źródło: własne

W kolejnym z serii artykułów na temat armatorów i operatorów jednostek pływających, zawijających do polskich portów tym razem przedstawiamy naszego trójmiejskiego lokalnego armatora – Żeglugę Gdańską Sp. z o.o. Firmę z tradycją i wielkimi ambicjami, która od niedawna działa na nowym dla siebie międzynarodowym rynku przewozów oceanicznych.

Lokalnie i z pasją

Lokalne przedsiębiorstwo żeglugowe powstało tuż po zakończeniu II wojny światowej w marcu 1946 roku. Obecnie firma jest prywatną spółką, będącą prawną kontynuatorką poprzedniej firmy a także spadkobiercą tradycji polskiej pasażerskiej żeglugi przybrzeżnej, ale rozwijającą się również w innych segmentach rynku żeglugowego. Co ciekawe, niemal wszystkie jednostki noszą polską banderę co jest ewenementem wśród krajowych armatorów i zasługuje na szczególne uznanie oraz podziw. A to z uwagi na niezwykle trudne warunki, jakie oferuje się w polskim rejestrze dla naszych własnych armatorów w odniesieniu do międzynarodowych, co trzeba podkreślić, powszechnie stosowanych elastycznych rozwiązań. Aby zapobiegać fluktuacjom rynku a także mieć inne możliwości zarobkowania, przedsiębiorstwo prowadzi działalność zdywersyfikowaną, angażując się również w branże hotelarską i gastronomiczną.

Pasażersko i towarowo

Obecnie flota Żeglugi Gdańskiej działa na dwóch rynkach: pasażerskim i towarowym. Ten pierwszy jest  wizytówką przedsiębiorstwa od początków jego istnienia. Przedsiębiorstwo w zakresie swoich usług w przewozach tzw. „białej floty” oferuje rejsy w rejonie Trójmiasta, po Zalewie Wiślanym a także całoroczne rejsy wolnocłowe z Gdyni do rosyjskiego Bałtyjska. Kilka lat temu zakończył się niestety ze stratą dla wszystkich zainteresowanych bardzo ceniony projekt tramwajów wodnych dofinansowywanych przez samorządy. Projekt ten służył nie tylko rozwojowi turystyki, ale również mieszkańcom Trójmiasta, którzy chętnie korzystali z tego typu rozwiązań, unikając tym samym zakorkowanych dróg na Półwysep Helski. Zresztą takie działania idealnie wpisywały się w promowane przez Unię Europejską trendy odciążania dróg lądowych i zmniejszania zanieczyszczeń środowiska. Flota żeglugi jest pod tym względem coraz lepiej przygotowana, ponieważ nieustannie inwestuje się tutaj w ekologiczne rozwiązania. Rdzeniem floty pasażerskiej są bardzo znane w Trójmieście katamarany. Te jednostki zbudowane na początku lat 80-tych dzięki bieżącym konserwacjom i modernizacjom nadal wyśmienicie spisują się na trasach, na których pływają. Są to przede wszystkim połączenia z aglomeracji trójmiejskiej na Półwysep Helski.

4 posiadane katamarany mają jednorazowe zdolności przewozowe po 450 pasażerów oraz 50 rowerów każdy. Innymi statkami pasażerskimi „białej floty” są mniejsze jednostki pasażerskie, których jest łącznie 10. Każda z nich w zależności od typu posiada zdolność przewozową od 40 do 275 osób. Statki te wykorzystywane głównie w rejsach turystycznych po wodach portowych posiadają, w większości jak na jednostki żeglugi przybrzeżnej przystało, nazwy pochodzące od damskich imion. Mamy więc tutaj: „Anitę”, „Danutę”, „Elżbietę”, „Ewę”, „Małgorzatę”, „Marinę”, ale są również nieco bardziej egzotyczne nazwy jak „Smiltyne”, „Smile”, „Sonica I” oraz „Sonica II”. Poza tym spółka dysponuje holownikiem „Jędrek II” oraz przystanią pływającą „Malborka”. Jednostki klasyfikowane są przez Polski Rejestr Statków zrzeszony w IACS. Żegluga towarowa jest młodszą odnogą działalności, ale też już ma swoją historię i bogate doświadczenia. Dotyczą one przede wszystkim uprawiania żeglugi bliskiego zasięgu statkami towarowymi określanymi mianem tzw. „coasterów”. Ich zarządem  ładunkowym zajmuje się już od wielu lat duńska firma  Wind Shipping ApS, która znajduje ładunki oraz czartery dla tych statków. Swego czasu Żegluga Gdańska posiadała aż 8 jednostek towarowych, którymi realizowała przewozy we wspomnianej już europejskiej żegludze bliskiego zasięgu. Obecnie z floty „coasterów” pozostał jeszcze tylko m/v „Tollund” - zbudowany w Holandii w 1994 roku statek o nośności 4170 ton typu „bosxhaped”, a więc z bardzo dobrą pod kątem sztauowania towarów długą ładownią w kształcie prostopadłościanu. Jednostka klasyfikowana jest przez towarzystwo Bureau Veritas, należące do IACS.

Na nowym rynku

Niedawno przedsiębiorstwo z Gdańska weszło na zupełnie nowy dla siebie rynek – oceanicznych przewozów masowych. Ten projekt realizowany jest za pomocą statku o wielkości „supramax”, a więc mieszczącego się w przedziale od 50 do 60 tysięcy ton nośności. Nowo pozyskana jednostka posiada 5 ładowni z pokrywami składanymi hydraulicznie o łącznej pojemności 60,579 cbm liczonych dla ładunku sypkiego -  zbóż i 60,124 cbm dla ładunku drobnicowego (pojemność liczona dla beli). Jednostka wozi różnorodne ładunki masowe po całym świecie. Pozyskany statek to bardzo dobrej jakości japońska konstrukcja o wdzięcznej nazwie m/v „Right Hero”. Statek, którego podstawowe parametry techniczno – eksploatacyjne prezentujemy poniżej, to jednostka zbudowana w 2009 roku i pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Klasyfikatorem jest towarzystwo DNV – GL zrzeszone w IACS. Według danych internetowych ubezpieczycielem jednostki jest Klub P&I – The West of England Shipowners. Według zapowiedzi medialnych plany armatora w segmencie przewozów masowych są jeszcze bardziej ambitne, ponieważ planuje się zakupienie jeszcze 3 takich statków.

Żegluga podczas kryzysu koronawirus Covid – 19


W obliczu powstałych ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa Covid-19  Żegluga Gdańska na razie nie odczuwa większych skutków. Eksploatacja statków towarowych odbywa się bez przeszkód. Na rejsy pasażerskie nie ma jeszcze pełni sezonu, a więc jest chwila
na odpowiednie przygotowanie floty do czasu, jak mamy wszyscy nadzieję, zniesienia ograniczeń
w ruchu i powrotu turystyki.

Charakterystyka techniczno – eksploatacyjna najnowszego nabytku Żeglugi Gdańskiej – udźwigowionego masowca supramax „Right Hero”:  

m/v „Right Hero”

    • Rok i miejsce budowy: 2009, Oshima Shipbuilding Co. Ltd., Japonia
    • Typ: Masowiec udźwigowiony
    • Długość: 188,5 m
    • Szerokość: 32,26 m
    • Głębokość: 8,9 m
    • DWT: 51,725
    • GT: 29,829
    • Dźwigi: 4 x 30 ton (wysięg do 26 m).
    • Prędkość ekonomiczna (maksymalna): 10 węzłów (16,6 węzła).

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.