• <
PZT_980x120_gif_2020

Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą

Strona główna Porty, logistyka Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą
Wyremontowano „skrzyżowanie” Kanału Gliwickiego z rzeką Kłodnicą - GospodarkaMorska.pl

ew

09.12.2019 Źródło: PAP

W Kędzierzynie-Koźlu zakończono remont unikatowego w skali kraju "bezkolizyjnego skrzyżowania" rzeki Kłodnicy z Kanałem Gliwickim. Jak poinformowały Wody Polskie, koszt inwestycji to ponad 2,8 mln złotych.

Syfon Kłodnicy, to system trzech betonowych rur, ułożonych pod Kanałem Gliwickim. Każda z nich ma 50 metrów długości i 3 metry kwadratowe przekroju. Dzięki tej trójkanałowej konstrukcji żelbetowej, wody rzeki bezkolizyjnie przepływają pod Kanałem Gliwickim - jedynej sztucznej drogi wodnej w kraju o funkcji transportowej.

Budowę nowatorskiego systemu hydrotechnicznego na skrzyżowaniu rzeki Kłodnicy z Kanałem Gliwickim wykonano w latach 30. ubiegłego wieku. Oprócz przepustu syfonowego pod kanałem zbudowano także dwa odcinki nowego koryta Kłodnicy - przed i za przepustem. Po zakończeniu budowy rzekę skierowano na nowy bieg.

Działający nieprzerwanie od 80 lat przepust syfonowy wymagał remontu. W ramach projektu Wody Polskie przeprowadziły głównie prace związane z naprawą betonów konstrukcji syfonu. W tym etapie remontu obiektu oczyszczono elementy konstrukcyjne oraz usunięto roślinność porastającą powierzchnię betonu. To zaś umożliwiło przegląd odkrytych elementów konstrukcyjnych i pozwoliło kolejno przystąpić do naprawy (reprofilacji) zużytych, uszkodzonych elementów żelbetowych wraz z koniecznymi uzupełnieniami zbrojenia.

W ramach rozpoczętego jesienią ubiegłego roku remontu m.in. wymieniono ściankę szczelną wraz z zasuwą wrzecionową, zamontowano nową balustradę oraz podest obsługowy, wykonano również montaż tymczasowych ścianek szczelnych, wygradzających poszczególne fragmenty konstrukcji. Koszt wykonanych prac remontowych obiektu to ponad 2,8 mln zł brutto. Jak zaznaczają Wody Polskie, przepust syfonowy nie zaburza ciągłości morfologicznej cieku, co umożliwia swobodne przepływanie pod kanałem także organizmom żywym.

Jak informuje Linda Hofman, rzecznik prasowy Wód Polskich w Gliwicach, przepusty syfonowe w Polsce stosowano niezwykle rzadko. Bezkolizyjnych krzyżówek cieków można zliczyć zaledwie kilka w całym kraju. Najbliższy rozwiązaniu zastosowanemu dla skrzyżowania wód rzeki Kłodnicy i Kanału Gliwickiego wydaje się syfon potoku Flis na Kanale Bydgoskim.
Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 41,77 $ baryłka  -2,61% 16:55
 Cyna 17080,00 $ tona -1,70% 25 wrz
 Cynk 2365,00 $ tona -0,59% 25 wrz
 Aluminium 1708,00 $ tona 0,65% 25 wrz
 Pallad 2319,00 $ uncja  1,80% 16:55
 Platyna 888,20 $ uncja  -0,12% 16:55
 Srebro 24,04 $ uncja  0,92% 16:55
 Złoto 1892,95 $ uncja  0,36% 16:55
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.