• <
PZT_980x120_gif_2020

Wild: CPK jest projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce

Strona główna Porty, logistyka Wild: CPK jest projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce
Wild: CPK jest projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce - GospodarkaMorska.pl

ew

04.06.2020 Źródło: PAP

Centralny Port Komunikacyjny jest w większym stopniu projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce niż lotniskowym przedsięwzięciem - powiedział w czwartek prezes CPK Mikołaj Wild. Dodał, że koszt samego portu szacuje się na 25 mld zł, a części kolejowej - ok. 100 mld.

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego pytany na antenie radia RMF FM o nasze wydatki związane z budową portu lotniczego i kolei w ramach projektu CPK zaznaczył, że "mówimy o różnych źródłach finansowania". "Część to inwestorzy prywatni, część UE, a część rzeczywiście polscy podatnicy" - powiedział.

Odnosząc się do ogólnego kosztu inwestycji Wild wskazał, że "zgodnie z wyliczeniami przygotowanymi dla nas przez firmy doradcze na dzisiaj koszt samego portu Solidarność mógłby sięgnąć 25 mld zł".

Dodał, że kolej zgodnie ze wskaźnikami przyjętymi w UE kosztuje między 30 a 60 mln zł za kilometr, w zależności od tego, czy buduje się ją w terenie górskim czy na równinach.

"Przyjmując maksymalne szacunki - 60 mln zł za kilometr to oznacza, że dochodzimy do 100 mld zł na komponent kolejowy" - powiedział. Przypomniał, że chodzi o 1800 km nowych linii kolejowych.

Wild zaznaczył, że "tak naprawdę CPK jest w większym stopniu projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce niż lotniskowym projektem realizowanym dla potrzeb centralnej Polski, czy pasażerów zlatujących się z całej Europy".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 41,53 $ baryłka  -1,91% 11:55
 Cyna 17126,00 $ tona 0,09% 8 lip
 Cynk 2094,00 $ tona 3,51% 8 lip
 Aluminium 1619,00 $ tona 1,44% 8 lip
 Pallad 1962,40 $ uncja  -0,03% 11:53
 Platyna 852,95 $ uncja  0,02% 11:54
 Srebro 19,15 $ uncja  0,63% 11:54
 Złoto 1812,45 $ uncja  0,26% 11:55

Dziękujemy za wysłane grafiki.