• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Sławkowie koniec protestu na drodze ws. dojazdu do terminali logistycznych

ew

08.06.2020 10:58 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Sławkowie koniec protestu na drodze ws. dojazdu do terminali logistycznych

Partnerzy portalu

W Sławkowie koniec protestu na drodze ws. dojazdu do terminali logistycznych - GospodarkaMorska.pl

Grupa mieszkańców Sławkowa (woj. śląskie) przez godzinę protestowała w poniedziałek przed południem na tamtejszej ul. Hrubieszowskiej - od paru dni głównej drodze ciężarówek do tamtejszych terminali logistycznych. Protestujący chodzili po przejściu, od czasu do czasu przepuszczając pojazdy.

Sprawa wiąże się z postulowaną od lat przez miasta Zagłębia Dąbrowskiego budową nowych dróg do terminali logistycznych w Sławkowie, gdzie kończy się LHS - najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Samorządowcy od lat akcentują, że, aby należycie wykorzystać m.in. największy tamtejszy Euroterminal, potrzebna jest budowa dróg łączących go z trasami S1 oraz DK 94.

Pierwszą z zapowiadanych pikiet, połączoną z czasowym wstrzymywaniem ruchu na ul. Hrubieszowskiej, grupa ok. 30-40 mieszkańców rozpoczęła w poniedziałek ok. godz. 11. Jak poinformował rzecznik policji w Będzinie komisarz Paweł Łotocki, demonstranci nie naruszyli przepisów. Przechodząc przejściem dla pieszych, co chwilę przepuszczali nadjeżdżające pojazdy.

Policja jeszcze przed pikietą sygnalizowała, że zna problem organizacji ruchu w tym rejonie i wie o związanym z tym niezadowoleniu mieszkańców. Wąska, lokalna ul. Hrubieszowska stała się główną trasą dojazdową ciężarówek do sławkowskich terminali, po zamknięciu dla takich pojazdów ul. Strzemieszyckiej w sąsiedniej Dąbrowie Górniczej.

W ostatnich dniach burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk wysłał do prezydenta Dąbrowy Górniczej list, w którym ocenił, że zamknięcie od 3 czerwca br. ul. Strzemieszyckiej dla ciężarówek to rozwiązywanie dąbrowskich problemów komunikacyjnych kosztem mieszkańców Sławkowa.

"W imieniu mieszkańców Sławkowa (…) stanowczo protestuję przeciwko przerzucaniu całości ciężkiego ruchu kołowego na wąskie, należące do powiatu będzińskiego drogi w reprezentowanym przez mnie mieście" - pisał Adamczyk. Podkreślił, że już przed zmianami przez Sławków jeździło ponad 500 ciężkich pojazdów dziennie, a drogi do zespołu terminali na terenie tego miasta są w o wiele gorszym stanie, niż lepiej przystosowana do takich obciążeń ul. Strzemieszycka.

W informacji dąbrowskiego magistratu o zmianach pisano, że wzmożony ruch ciężarówek na ul. Strzemieszyckiej stał się utrapieniem dla okolicznych mieszkańców. "Mieszkańcy Strzemieszyc od wielu lat zwracali uwagę na ten problem. Dla ich komfortu i większego spokoju, zdecydowaliśmy się wprowadzić zmiany i ograniczyć ruch ciężarowy. Liczę, że policja będzie konsekwentnie egzekwować ten przepis" - mówił cytowany w informacji prezydent Dąbrowy Górniczej.

Dąbrowski samorząd przyznaje, że ul. Strzemieszycka to stosunkowo wygodna droga tranzytowa do licznych zakładów produkcyjnych i Euroterminalu w Sławkowie. "Kierowcy nie wybieraliby dojazdu do niego ul. Strzemieszycką, gdyby był odpowiednio skomunikowany z drogą ekspresową S1. Pomimo, że to problem znany od dawna, do tej pory nie ruszyła budowa łącznika z tą trasą" - zastrzegli dąbrowscy samorządowcy.

Odniósł się do tego w swoim wystąpieniu burmistrz Adamczyk. "Sławków wskazuje od dawna na konieczność budowy tego drogowego łącznika S1 na różnych forach, również rządowych. Dlatego proponuję jednak mocniejsze wsparcie tych działań (bo są one także w interesie gospodarczym Dąbrowy Górniczej), zamiast przerzucania tych obciążeń tylko na Sławków. W mojej opinii nie jest to sposób na rozwiązywanie problemów w układzie zagłębiowskim czy metropolitalnym" - uznał.

W informacji sławkowskiego magistratu przypomniano też, że łącznik pomiędzy S1 a Euroterminalem zapisano jako przedsięwzięcie do realizacji w rządowym kontrakcie terytorialnym dla woj. śląskiego w 2014 r., "wciąż jednak pozostaje pieśnią bliżej nieokreślonej przyszłości, bo rząd nie kwapi się do realizacji tej wielomilionowej inwestycji".

Kilka lat temu planowano wpisać inwestycję w sieć dróg krajowych. Jak przypomniał w poniedziałek rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak, GDDKiA zajmuje się z mocy przepisów jedynie drogami krajowymi. Dopóki łącznik nie zostanie wpisany w ich sieć, inwestycja pozostaje potencjalnym zadaniem innych zarządców.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.