PMK
Razem ze startem projektu ShippingLab w tym miesiącu rozpoczęła się duńska podróż w celu stworzenia pierwszego bezzałogowego i ekologicznego statku.
Ponad 30 partnerów ustanowiło ShippingLab - ambitną platformę badań morskich, rozwoju i innowacji. Spółki żeglugowe J. Lauritzen, Maersk Tankers, DFDS, Torm i szereg innych firm spedycyjnych, dostawców przemysłu morskiego, instytucji badawczych i technologicznych oraz uniwersytetów utworzyły partnerstwo, w którym przemysł i środowisko akademickie współpracują w celu rozwiązania praktycznych problemów na korzyść społeczeństwa.
Nadrzędnym celem partnerstwa jest rozwój pierwszego autonomicznego, przyjaznego dla środowiska statku w Danii. Według J. Lauritzena droga do osiągnięcia tego celu obejmie również sposoby pracy nad cyfrową eksploatacją statków i dekarbonizacją.
Praca nad dekarbonizacją skupi się na takich dziedzinach, jak elektryfikacja napędu statku i wykorzystanie wielu źródeł energii w konfiguracji hybrydowej. Celem jest wprowadzenie czystych rozwiązań technologicznych o niskim lub zerowym śladzie węglowym.
Partnerstwo wspierane jest przez różne duńskie fundusze, w tym Duński Fundusz Innowacji, Duński Fundusz Morski i Lauritzen Fonden. Projekt ma potrwać trzy lata.
Grupa, która rozpoczęła ShippingLab, reprezentuje wybór Blue Denmark - krajowego klastra morskiego. Jednakże Shipping Lab nie jest zamkniętą inicjatywą i mogą dołączyć inne organizacje.
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni