pc
Projekty infrastrukturalne są równie ważne, jak innowacje czy polityka obronna - podkreślił premier Mateusz Morawiecki we wtorek na konferencji prasowej po spotkaniu w Wilnie z premierem Litwy Sauliusem Skvernelisem.
"Mieliśmy te same stanowiska (z premierem Litwy - PAP), jeśli chodzi o rolnictwo, ale także rozmawialiśmy o dużych projektach infrastrukturalnych, również o tych łączących komunikacyjnie Polskę i Litwę: Via Baltica, Via Carpatia, która dochodzi do północnej granicy Polski. To są bardzo ważne połączenia komunikacyjne dla obu naszych państw. W tym kontekście będziemy bardzo twardo bronić naszego stanowiska" - powiedział Morawiecki, dodając, że Polska uważa, że "innowacje, polityka obronna są jak najbardziej ważne, ale nie mogą, w tym kontekście, ucierpieć te podstawowe funkcje UE, które dotyczą wyrównywania poziomu, zwłaszcza infrastruktury".
Podkreślił, że zachodnie firmy korzystają kapitałowo z rynków Europy Środkowej i dlatego nowa perspektywa finansowa musi ten fakt uwzględniać.
"Korzyści odnoszone przez przedsiębiorstwa zachodnie w Europie Środkowej są ogromne w postaci dywidend, odsetek różnego rodzaju, od kredytu, kapitału, depozytów. Oczywiście cieszymy się z tej współpracy kapitałowej, ale musi to być obustronna współpraca. I dlatego jestem przekonany, że ten budżet - nowe wieloletnie ramy finansowe - będzie kompromisowy i korzystny dla Polski, dla Litwy, dla krajów Europy Środkowej" - powiedział Morawiecki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny