• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PLK chcą zamówić wymianę sieci trakcyjnej na południe od Raciborza

pc

26.03.2019 11:40 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PLK chcą zamówić wymianę sieci trakcyjnej na południe od Raciborza

Partnerzy portalu

PLK chcą zamówić wymianę sieci trakcyjnej na południe od Raciborza - GospodarkaMorska.pl

Przebudowę sieci trakcji elektrycznej na ponad 20 km torów linii kolejowej Racibórz – Chałupki (Śląskie) zamierza zamówić zarządca kolejowej infrastruktury. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała już ofertę – spośród mieszczących się w budżecie przetargu.

Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego z budżetu państwa projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki (Granica Państwa)" o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.

W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” m.in. zakończono już prace torowe na odcinku Krzyżanowice – Chałupki (na południe od Raciborza, w pobliżu granicy z Czechami), a także roboty na odcinkach Racibórz – Krzyżanowice (na południe od Raciborza) oraz Bierawa – Nędza (na północ od Raciborza).

W grudniu ub. roku PLK ogłosiły przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej nad poszczególnymi odcinkami torów odcinków Krzyżanowice – Chałupki, Racibórz – Krzyżanowice i samej stacji Krzyżanowice. To łącznie ponad 22 km sieci nad torami szlakowymi i dodatkowo nad stacją Krzyżanowice.

Roboty, które mają zostać wykonane do końca listopada 2019 r., wstępnie oszacowano na ok. 30 mln zł netto. W informacji z otwarcia ofert wartość tę uściślono na 36,4 mln zł brutto. W przetargu spłynęło sześć ofert, PLK poinformowały już o odrzuceniu najtańszej i wyborze kolejnej – złożonej przez spółkę Trakcja PRKiI, za 34,9 mln zł brutto.

Jak wynika z opisu stanu istniejącego linii w dokumentacji przetargowej, na rewitalizowanym jej odcinku Racibórz – Chałupki średnio w ciągu doby kursuje w każdą stronę po 5 pociągów osobowych i 17/18 pociągów towarowych.

Największym dotąd przedsięwzięciem w ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są praktycznie zakończone już roboty na odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Objęły one ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymieniono 14 rozjazdów i wyremontowano 15 przejazdów kolejowo–drogowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja kosztowała 69,9 mln zł netto.

Wśród innych odcinków tego projektu PLK, w październiku br. unieważniony z powodu zbyt wysokich cen został przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle. Z końcem października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe informowała natomiast o wyborze wykonawcy dokumentacji przebudowy dużej stacji kolejowej Racibórz.

Niezależnie od planów spółki PKP PLK, spółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza - do początku 2023 r. - przebudować budynek dworca w Raciborzu.

Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łączny koszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.