pc
Przebudowę sieci trakcji elektrycznej na ponad 20 km torów linii kolejowej Racibórz – Chałupki (Śląskie) zamierza zamówić zarządca kolejowej infrastruktury. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała już ofertę – spośród mieszczących się w budżecie przetargu.
Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego z budżetu państwa projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki (Granica Państwa)" o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.
Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.
W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” m.in. zakończono już prace torowe na odcinku Krzyżanowice – Chałupki (na południe od Raciborza, w pobliżu granicy z Czechami), a także roboty na odcinkach Racibórz – Krzyżanowice (na południe od Raciborza) oraz Bierawa – Nędza (na północ od Raciborza).
W grudniu ub. roku PLK ogłosiły przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej nad poszczególnymi odcinkami torów odcinków Krzyżanowice – Chałupki, Racibórz – Krzyżanowice i samej stacji Krzyżanowice. To łącznie ponad 22 km sieci nad torami szlakowymi i dodatkowo nad stacją Krzyżanowice.
Roboty, które mają zostać wykonane do końca listopada 2019 r., wstępnie oszacowano na ok. 30 mln zł netto. W informacji z otwarcia ofert wartość tę uściślono na 36,4 mln zł brutto. W przetargu spłynęło sześć ofert, PLK poinformowały już o odrzuceniu najtańszej i wyborze kolejnej – złożonej przez spółkę Trakcja PRKiI, za 34,9 mln zł brutto.
Jak wynika z opisu stanu istniejącego linii w dokumentacji przetargowej, na rewitalizowanym jej odcinku Racibórz – Chałupki średnio w ciągu doby kursuje w każdą stronę po 5 pociągów osobowych i 17/18 pociągów towarowych.
Największym dotąd przedsięwzięciem w ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są praktycznie zakończone już roboty na odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Objęły one ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymieniono 14 rozjazdów i wyremontowano 15 przejazdów kolejowo–drogowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja kosztowała 69,9 mln zł netto.
Wśród innych odcinków tego projektu PLK, w październiku br. unieważniony z powodu zbyt wysokich cen został przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle. Z końcem października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe informowała natomiast o wyborze wykonawcy dokumentacji przebudowy dużej stacji kolejowej Racibórz.
Niezależnie od planów spółki PKP PLK, spółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza - do początku 2023 r. - przebudować budynek dworca w Raciborzu.
Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łączny koszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?