PMK
Rosyjski terminal Jamał LNG wysłał już ponad 30 mln ton LNG od rozpoczęcia działalności. Rekord został osiągnięty w momencie załadunku tankowca klasy Arc7 Nikolay Yevgenov. Jednostka o pojemności 172,6 tys. m3 to pierwszy z 15 tankowców klasy lodowej wybudowanych dla Teekay LNG Partners w ramach kontraktu wartego 4,8 mld dolarów.
Obecnie obiekt przekroczył już zakładaną zdolność produkcji 16,5 miliona ton rocznie. W pierwszym pełnym roku (2019) jednoczesnego działania wszystkich trzech zakładów skraplających, Jamał LNG wyprodukował 18,4 mln ton LNG, przekraczając zdolności projektowe zakładu o 11% lub 1,9 mln ton.
Jamał LNG to spółka joint venture zajmująca się produkcją skroplonego gazu ziemnego w Sabetcie w Rosji. Posiada ona instalację do skraplania gazu ziemnego o wolumenie produkcyjnym 17,4 milionów ton rocznie. Instalacja ta składa się z trzech pociągów LNG o mocy 5,5 mln ton rocznie każdy i jednego pociągu LNG o masie 900 tysięcy ton rocznie - jest to największy strategiczny projekt Rosji na Morzu Północnym.
Pierwszy zakład Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa ruszyły kolejne w lipcu i listopadzie 2018 roku.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów). Spółka zarządza zasobami gazu ziemnego o łącznej wartości ponad 4 miliardów baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (BOE).
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody