pc
Irański tankowiec Adrian Darya-1, który płynie przez Morze Śródziemne, nie zmierza do Grecji - oświadczył w czwartek grecki premier Kyriakos Micotakis. Wcześniej pojawiały się informacje, że jednostka płynie do greckiego portu w Kalamacie.
"Statek ten nie płynie do Grecji. Nie otrzymaliśmy żadnej prośby o zadokowanie w greckim porcie" - powiedział w rozmowie z telewizją France 24 Micotakis, który przebywa w Paryżu na spotkaniu z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem.
Adrian Darya-1 (wcześniej Grace 1), który przez półtora miesiąca był przetrzymywany w Gibraltarze, wiezie 2 mln baryłek ropy. Lokalizatory statku jako cel wskazały we wtorek port w Kalamacie, gdzie jednostka miałaby dotrzeć 26 sierpnia. Statek opuścił Gibraltar w niedzielę, 18 sierpnia.
Skonfiskowania statku oraz ropy domagają się USA, które chcą uniemożliwić irańskiemu tankowcowi dostarczenie ropy do Syrii; byłoby to naruszeniem amerykańskich sankcji. Sekretarz stanu USA Mike Pompeo mówił we wtorek, że jego kraj podejmie w tym celu "wszelkie możliwe działania", i ostrzegał przed udzielaniem pomocy irańskiej jednostce.
W środę grecki wiceminister spraw zagranicznych Miltiadis Warwicotis zapewnił, że jego kraj nie będzie pomagać tankowcowi Adrian Darya-1 w dostarczeniu ropy do Syrii.
Wniosek USA o skonfiskowanie irańskiego tankowca i przewożonej nim ropy odrzuciły władze Gibraltaru. Jak wyjaśniły, w świetle prawa Unii Europejskiej nie ma ku temu podstaw. Zdaniem władz Gibraltaru - zaznacza agencja AP - Iran zapewnił, że tankowiec nie rozładuje transportowanej ropy w Syrii.
Przewożący ropę o wartości 130 mln dolarów tankowiec Grace 1 zatrzymała 4 lipca w pobliżu Gibraltaru brytyjska piechota morska w związku z podejrzeniem, że zamierza on dostarczyć ładunek irańskiej ropy do Syrii, co byłoby złamaniem unijnych sankcji nałożonych na tamtejszy reżim. Statek został jednak ostatecznie wypuszczony. W trakcie postoju w Gibraltarze banderę statku zmieniono z panamskiej na irańską, nadając mu jednocześnie nową nazwę Adrian Darya-1.
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Wisła – barka jest teraz rozładowywana w porcie w Gdańsku
PRCiP Sp. z o.o. rozbudowuje część terminalu w Świnoujściu
Porty odegrają kluczową rolę w procesie transformacji energetycznej UE podaje BPO
Efektywne logistyczne rozwiązania dla klientów są motorem napędowym rozwoju ESA Logistika
Rosja i Chiny odnoszą korzyści z kryzysu na Kanale Sueskim
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27740,00 $ | tona | -1,32% | 8 kwi |
Cynk | 2827,00 $ | tona | 0,71% | 8 kwi |
Aluminium | 2267,00 $ | tona | 1,25% | 8 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |