pc
PKP PLK otworzyła oferty w przetargach na modernizację poprawy dostępów kolejowych do portów w Szczecinie i w Świnoujściu. W obu postępowaniach wpłynęło ich łącznie 9. Wszystkie przekroczyły zakładany budżet.
W przetargu „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na Stacji Szczecin Port Centralny – Zadanie 1 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” wpłynęły cztery oferty. Pierwszą złożył Budimex z Warszawy za kwotę ok. 1 mld 912 mln zł. Drugą – konsorcjum Strabag Polska z Pruszkowa (lider) i Krakowskie Zakłady Automatyki z Krakowa (partner konsorcjum) za ok. 1 mld 331 mln zł. Trzecia oferta wpłynęła od firmy Torpol z Poznania za ok. 1 mld 264 mln zł, a czwarta z Porr z Warszawy za kwotę ok. 1 mld 395 tys. zł. Budżet jaki PKP PLK chce przeznaczyć na tę inwestycję to ok. 1 mld 6 mln zł.
W przetargu „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na Stacji Świnoujście – Zadanie 2 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” natomiast wpłynęło 5 ofert. Złożyli je Torpol z Poznania (ok. 660 mld 698 mln zł); Porr z Warszawy (ok. 707 mld 250 mln zł); Budimex z Warszawy (ok. 881 mld 288 mln zł); konsorcjum: Strabag z Pruszkowa (lider konsorcjum) i Krakowskie Zakłady Automatyki (partner konsorcjum) za kwotę 642 mld 266 mln zł; konsorcjum: Copasa Polska z Warszawy (lider konsorcjum) i Sociedad Anonima de Obras y Servicios Copasa z Ourense, Aldesa Construcciones Polska z Warszawy, Aldesa Construcciones z Madrytu, Coalvi z Saragossy (partnerzy konsorcjum) za 658 mld 248 mln zł. Budżet, jaki na tę inwestycję przeznaczyć chce PKP PLK, to 499 mld 724 mln zł.
W obu przetargach o wyborze wykonawcy zadecydują cena (85%), termin realizacji (10%) oraz przewóz blokowy rozjazdów i ich zabudowa (5%). Oba postępowania obejmują również możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej, w której licytowana będzie cena, co daje PKP PLK szanse na obniżenie wartości złożonych przez wykonawców ofert. Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Budowa dotyczyć będzie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastruktury kolejowej w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych, oraz terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) i torów zdawczo-odbiorczych (teren Portu Świnoujście).
W Szczecinie i w Świnoujściu planowane prace obejmą ok. 160 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury. Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo przewozu ładunków. Podobne prace na ok. 5 km torów będą wykonane na obszarze terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski.
W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest natomiast budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km.
Dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, a przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu, od kilku do kilkudziesięciu minut, czasu ładunku i rozładunku towarów. Tym samym porty będą mogły przyjmować i odprawiać znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie