PMK
Mało powodów do zadowolenia mają armatorzy kontenerowców . Wskaźnik SCFI na szlaku Azja-Europa Północna ponownie zmalał, tym razem do 935 dolarów za TEU. To o 44 dolary mniej niż tydzień temu.
Spadły też stawki do portów Morza Śródziemnego – do 904 dolarów za TEU. Po kilkanaście procent spadł natomiast koszt transportu na szlakach z Azji do USA. Ogólny wskaźnik indeksu spadł o prawie 100 pkt, do 870 pkt.
Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk.
Niższe stawki zanotowano na 10 spośród 15 notowanych przez SCFI trasach, w przypadku czterech pozostały one bez zmian, a w pozostałych przypadkach wzrosły.
Tegoroczny poziom frachtu drobnicy jest jednak o ok. 11 pkt. proc. wyższy, niż rok temu i o ok. 6 proc. w porównaniu do początku 2015 r., choć zarazem mniejszy o ok. 11 pkt. proc. w porównaniu z początkiem 2014 r.
Armatorzy wciąż bowiem nie poradzili sobie z głównym problemem na rynku: ogromną nadpodażą statków nad popytem. Sromotną klęską okazało się inwestowanie w megakontenerowce, które dzięki ekonomice skali miały zapewnić armatorom oszczędności. Tak się jednak nie stało.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął