• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą zbliża się wielkimi krokami

17.02.2016 13:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą zbliża się wielkimi krokami

Partnerzy portalu

Zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą zbliża się wielkimi krokami - GospodarkaMorska.pl

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku codziennie pracuje obecnie 300 pracowników. Zajmują się oni przede wszystkim instalacją i przygotowaniem do uruchamiania systemów znajdujących się w tunelu. Ruszyły także pierwsze odbiory.

Aktualnie kończy się instalacja SAP czyli systemu sygnalizacji pożaru. Ten zaawansowany system obejmuje przestrzeń obu rur tunelu oraz budynki techniczne i budynek CZT. System wykorzystuje pięć central sygnalizacji pożaru, połączonych w sieć. W każdej rurze tunelu, pod stropem, umieszczono kabel liniowej detekcji pożaru. Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania (moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 m2). Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka.

Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy może być również wywołany za pomocą Ręcznych Ostrzegaczy Pożarowych (ROP), rozmieszczonych w punktach alarmowych oraz w przejściach ewakuacyjnych. 
Alarm pożarowy powoduje uruchomienie wentylacji pożarowej i automatyczne zamknięcie dojazdu do obu rur tunelu oraz uruchamia programy pożarowe w systemie zarządzania tunelem. Wszystkie instalacje tunelu pracują wówczas w trybie pożarowym. Zostaje powiadomiony operator w centrum zarządzania i wysłany automatyczny komunikat do straży pożarnej. Komunikaty o pożarze i zalecenia ewakuacyjne przekazywane są przez dźwiękowy system ostrzegawczy, na przemian z informacjami w kanale radiowym UKF.

SAP to jednak nie wszystko. Dla prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji konieczne było wyposażenie jej w szereg urządzeń zapewniających stałą kontrolę ruchu drogowego i odpowiednie warunki do przebywania ludzi w tunelu. Oprócz tego niezbędne jest zainstalowanie systemów bezpieczeństwa, ułatwiających ewakuację ludzi i samochodów oraz prowadzenie akcji ratunkowych w tunelu, szczególnie w przypadku pożaru.

Wykonawca zobowiązany jest zdobyć pozwolenia na użytkowanie tunelu do 21 kwietnia. Jest jednak szansa, że uda się to jeszcze w marcu. Oficjalne otwarcie tunelu ma nastąpić na przełomie kwietnia i maja.

Systemy zaprojektowane w tunelu:

Instalacja wentylacji;
Instalacja organizacji ruchu : sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu, wykrywanie wysokości;
Instalacje punktów SOS;
System video monitoringu : TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków),
System radiowy;
Zarządzanie i sterowanie : komunikacja, architektura komunikacji, sterowanie, wewnątrz tunelu, poziomy sterowania;
Instalacje SAP i DSO : wykrywanie pożaru, system dźwięku;
Pomiary iluminacji;
Pomiary przejrzystości powietrza;
Pomiary stężenia c.o.;
Pomiary wiatru;
Instalacje automatyki HVAC;
Instalacje Centrum zarządzania;
Główne zasilanie tunelu;
Awaryjne zasilanie tunelu;
Instalacje budynków technicznych;
Oświetlenie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.