Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku codziennie pracuje obecnie 300 pracowników. Zajmują się oni przede wszystkim instalacją i przygotowaniem do uruchamiania systemów znajdujących się w tunelu. Ruszyły także pierwsze odbiory.
Aktualnie kończy się instalacja SAP czyli systemu sygnalizacji pożaru. Ten zaawansowany system obejmuje przestrzeń obu rur tunelu oraz budynki techniczne i budynek CZT. System wykorzystuje pięć central sygnalizacji pożaru, połączonych w sieć. W każdej rurze tunelu, pod stropem, umieszczono kabel liniowej detekcji pożaru. Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania (moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 m2). Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka.
Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy może być również wywołany za pomocą Ręcznych Ostrzegaczy Pożarowych (ROP), rozmieszczonych w punktach alarmowych oraz w przejściach ewakuacyjnych.
Alarm pożarowy powoduje uruchomienie wentylacji pożarowej i automatyczne zamknięcie dojazdu do obu rur tunelu oraz uruchamia programy pożarowe w systemie zarządzania tunelem. Wszystkie instalacje tunelu pracują wówczas w trybie pożarowym. Zostaje powiadomiony operator w centrum zarządzania i wysłany automatyczny komunikat do straży pożarnej. Komunikaty o pożarze i zalecenia ewakuacyjne przekazywane są przez dźwiękowy system ostrzegawczy, na przemian z informacjami w kanale radiowym UKF.
SAP to jednak nie wszystko. Dla prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji konieczne było wyposażenie jej w szereg urządzeń zapewniających stałą kontrolę ruchu drogowego i odpowiednie warunki do przebywania ludzi w tunelu. Oprócz tego niezbędne jest zainstalowanie systemów bezpieczeństwa, ułatwiających ewakuację ludzi i samochodów oraz prowadzenie akcji ratunkowych w tunelu, szczególnie w przypadku pożaru.
Wykonawca zobowiązany jest zdobyć pozwolenia na użytkowanie tunelu do 21 kwietnia. Jest jednak szansa, że uda się to jeszcze w marcu. Oficjalne otwarcie tunelu ma nastąpić na przełomie kwietnia i maja.
Systemy zaprojektowane w tunelu:
Instalacja wentylacji;
Instalacja organizacji ruchu : sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu, wykrywanie wysokości;
Instalacje punktów SOS;
System video monitoringu : TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków),
System radiowy;
Zarządzanie i sterowanie : komunikacja, architektura komunikacji, sterowanie, wewnątrz tunelu, poziomy sterowania;
Instalacje SAP i DSO : wykrywanie pożaru, system dźwięku;
Pomiary iluminacji;
Pomiary przejrzystości powietrza;
Pomiary stężenia c.o.;
Pomiary wiatru;
Instalacje automatyki HVAC;
Instalacje Centrum zarządzania;
Główne zasilanie tunelu;
Awaryjne zasilanie tunelu;
Instalacje budynków technicznych;
Oświetlenie.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek