• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wzrost przeładunków w gdyńskim porcie

pc

18.10.2016 20:46 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Wzrost przeładunków w gdyńskim porcie - GospodarkaMorska.pl

Pierwsze trzy kwartały 2016 roku Port Gdynia zamknął przeładunkami na poziomie 14,38 mln t, co oznacza wzrost o 2,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Największą dynamikę wzrostu przeładunków (+ 256,0 %) w stosunku do okresu styczeń-wrzesień 2015 r. odnotowano w grupie „ropa i przetwory naftowe” ( z 334,1 tys. t w 2015 r. do  855,4 tys. t w 2016 r.). Zwiększenie obrotów nastąpiło również w grupie „węgiel i koks”, gdzie przeładowano 1250,4 tys. t (+ 12,4 %).

Spadki odnotowano w czterech grupach ładunkowych, tj. drobnica, zboże, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio: - 0,9 % (- 79,5 tys. t),- 2,2 % (- 65,3 tys. t), - 20,4 % (- 210,4 tys. t) oraz - 1,0 % (- 0,5 tys. t).

O ile okres 9 miesięcy odznacza się niewielkim wzrostem, to warto dodać, iż przeładunki w samym wrześniu zamknęły się wynikiem o 20,8 % lepszym niż we wrześniu ubiegłego roku. Z reguły IV kwartał roku jest relatywnie najlepszy pod względem obrotów portowych – zatem należy spodziewać się, iż przeładunki w skali całego roku będą nieco wyższe niż w 2015 roku.

W ostatnich latach Port Gdynia stracił znaczną część przeładunków kontenerowych. Dwuletnie opóźnienie w budowie obrotnicy i pogłębieniu kanału portowego istotnie przyczyniło się do tego spadku. Po kilku latach starań udało się rozwiązać podstawowy problem – przejęcie nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej, której infrastruktura była niezbędna dla rozbudowy Obrotnicy nr 2. Rozpoczęcie budowy obrotnicy nastąpi jesienią. Zostanie ona oddana do użytku na początku 2018 r., a jej średnica – 480 m, stworzy warunki do zawijania do portu statków o długości 400 m. Jednak wysiłek samego portu nie będzie w pełni efektywny, jeśli nie będą realizowane kluczowe inwestycje poprawiające jego dostępność od strony lądu – tj. infrastruktura drogowa (Droga Czerwona) oraz kolejowa (linia 201). Konieczne jest zatem skoordynowanie inwestycji budżetu państwa, zarządu portu oraz poszczególnych terminali przeładunkowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.