• <
ATC_CARGO_TOP

Wybrano wykonawcę studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wybrano wykonawcę studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej
Wybrano wykonawcę studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej - GospodarkaMorska.pl

pc

27.03.2017 Źródło: PAP

Wyłoniono wykonawcę studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej – poinformował w poniedziałek Gaz System. Ma on być alternatywą dla podmorskiego gazociągu Baltic Pipe, łączącego gazowe systemy Polski i Danii.

Jak wynika z komunikatu, Gaz System liczy, że jeszcze w marcu zostanie podpisana umowa z wykonawcą pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej. Wówczas zostanie też podana jego nazwa. Jak podkreślił w rozmowie z PAP rzecznik Gaz Systemu Tomasz Pietrasieński, inwestycja w terminal jest zapisana w strategii spółki i traktowana jako alternatywa dla gazociągu Baltic Pipe. Obecnie trwa analiza jego opłacalności – jeżeli będzie negatywna, to zamiast Baltic Pipe może powstać drugi – po świnoujskim – terminal LNG w Polsce.

Baltic Pipe to element budowy Korytarza Północnego, czyli połączenia norweskich złóż gazu z polskim wybrzeżem.

Jednocześnie Pietrasieński zapewnił, że rozmowy z Duńczykami w sprawie Baltic Pipe „idą dobrze”. Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski informował w marcu, że do końca miesiąca zostanie ogłoszona pierwsza faza tzw. procedury open season dla gazociągu Baltic Pipe. Open season to konsultacje rynkowe ws. planowanego gazociągu.

Studium Wykonalności FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), czyli pływającego terminala obejmuje przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 mld m sześc. nawet do 8,2 mld m sześc. Pływający terminal w Zatoce Gdańskiej miałby też, poza dostarczaniem gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, czyli „tankowania” statków napędzanych LNG.

Pietrasieński podkreślił, że studium wykonalności jest podstawowym dokumentem przygotowującym do realizacji inwestycji.

Gaz-System podał, że w postępowaniu, w którym wyłoniono wykonawcę, udział wzięło osiem podmiotów. „Pozwoliło to zamawiającemu na wybór najkorzystniejszej oferty cenowej, po spełnieniu bardzo restrykcyjnych wymogów odnośnie zarówno doświadczenia w realizacji tego typu projektów, jak i wykazania odpowiednich kwalifikacji kadry ekspertów nadzorujących poszczególne etapy prac nad dokumentem” – czytamy w komunikacie.

Dodano, że „trwają intensywne prace nad finalizacją postępowania – intencją zamawiającego jest zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą jeszcze w marcu”.

Zakończenie prac i odbiór studium wykonalności przewidziano na listopad tego roku. „W przypadku podjęcia przez Gaz-System pozytywnej decyzji inwestycyjnej, rozpoczęcie działalności operacyjnej FSRU planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku” – czytamy w komunikacie.

Od początku 2015 r. w litewskiej Kłajpedzie pracuje jednostka „Independence” – to tzw. pływający terminal regazyfikacyjny. To statek magazynujący płynny surowiec z zamontowaną instalacją zmieniającą jego postać ze skroplonej na gazową. Ze statku, który może przyjmować gaz z normalnych gazowców, paliwo jest wtłaczane do sieci przesyłowej.

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. To właściciel spółki Polskie LNG, powołanej do budowy terminala skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu.

W ramach programu inwestycyjnego 2015-2025 Gaz-System planuje zbudować ponad 2 tys. km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części kraju. Dalsza rozbudowa krajowej sieci przesyłowej, w tym powstanie nowych gazociągów w ramach Korytarza Gazowego Północ-Południe, a także budowa połączeń międzysystemowych z Litwą, Słowacją i Czechami, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32925,00 $ tona -0,77% 15 cze
 Cynk 2986,00 $ tona -1,87% 15 cze
 Aluminium 2458,00 $ tona -1,84% 15 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.