0,18% światowego tonażu dzieli nas od wprowadzenia konwencji o wodzie balastowej (BWT). Jak informuje Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), Belgia jest ostatnim krajem, który zdecydował się na ratyfikuję konwencji o wodzie balastowej.
Konwencja jest obecnie o krok od wcielenia w życie. Belgia będzie 48 krajem, który ratyfikuje konwencję. W celu wprowadzenia konwencji w życie muszą być spełnione dwa warunki: 30 krajów powinno ratyfikować konwencję (obecnie mamy 48 krajów – warunek spełniony) oraz flota handlowa tych państw powinna stanowić nie mniej niż 35% światowego tonażu. Konwencja BWM wejdzie w życie w ciągu 12 miesięcy od daty spełnienia obydwu warunków.
Tonaż floty handlowej okazał się największą przeszkodą we wdrożeniu konwencji, czyniąc ten proces długim i żmudnym, pomimo faktu, że już wiele podmiotów rynkowych zainwestowało duże sumy finansowe w rozwój technologii systemów oczyszczających. Po ratyfikowaniu prze Belgię konwencji, łączny tonaż floty handlowej osiągnie poziom 34,82%, tym samym pozostanie tylko 0,18% światowego tonażu do uruchomienia konwencji.
Konwencją BWT (Konwencja o Kontroli i Postępowaniu z Wodami Balastowymi i Osadami na Statkach – Requirements and Latest Systems of Ballast Water Treatment) zobowiązuje wszystkich armatorów do wyposażenia statków w systemy oczyszczania wody balastowej w celu walki z problemem skali światowej przemieszczania się drogą morską mikrobów i organizmów żywych z odległych zakątków całego świata. Prowadzane badania pokazały, że większość niepożądanych organizmów morskich przypływa w zbiornikach balastowych statków lub uczepione do ich kadłubów. Konwencja ma zapobiec jednemu z największych zagrożeń ekologicznych.
Oprócz konwencji o wodzie balastowej Belgia zobowiązała się do ratyfikowania również konwencję z Hongkongu, która ma na celu zapewnienie zrównoważonego dla środowiska złomowania statków. Jednakże konwencja z Hongkongu jest zdecydowanie daleko od spełnienia celu, ponieważ podpisały ją do tej pory zaledwie cztery państwa spośród wymaganych 40 krajów i 40 procent globalnej floty handlowej do rektyfikowania konwencji, zanim wejdzie ona w życie 24 miesiące później.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej