• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Włodzimierz Karpiński o terminalu LNG w Świnoujściu

16.06.2015 09:03 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Włodzimierz Karpiński o terminalu LNG w Świnoujściu
Włodzimierz Karpiński o terminalu LNG w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Do końca 2015 r., zgodnie z ostatnimi zapowiedziami, zostanie oddany do użytku terminal LNG - poinformował odchodzący ze swojego stanowiska, minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Dzięki tej inwestycji Polska zwiększy bezpieczeństwo energetyczne 10-krotnie.

- Negocjacje idą w dobrym kierunku, mogę potwierdzić, że terminal będzie gotowy w 2015 roku i pierwszy statek przypłynie w tym roku, co pozwoli nam udowodnić, że bardzo zwiększyliśmy bezpieczeństwo energetyczne państwa, bo jeszcze 5 lat temu 10 mld z 16 konsumowanych mogliśmy sprowadzać z kierunku wschodniego, a dzisiaj, jeśli uruchomimy wszystkie połączenia między gazowe, to jest 1 mld - mówił na antenie radia RMF FM Włodzimierz Karpiński.

Obecnie stan zaawansowania prac to 98 proc., odblokowany został impas w rozmowach z włoskim wykonawcą tej inwestycji. Terminal pozwoli na przyjęcie 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po jego rozbudowie, która nie będzie kosztowna – będzie w stanie przyjmować 7,5 mld m. sześc. gazu, co stanowi blisko połowę rocznego zapotrzebowania Polski. Dzięki terminalowi LNG Polska będzie mogła odgrywać rolę regionalnego hubu gazowego.

W tej chwili na terenie terminalu prowadzone są prace wykończeniowe z zakresu izolacji kriogeniczne rurociągów, trwa ustanawianie zabezpieczeń stalowych konstrukcji, równanie nawierzchni, budowa dróg i chodników, prace wykończeniowe wnętrza budynków, montaż elektryki i kontrola aparatury pomiarowej. Pod koniec zeszłego roku odbyły się testy wytrzymałościowe olbrzymich zbiorników, w których przechowywany będzie gaz. Magazyny pozytywnie przeszły próby wodne, po napełnieniu ilością 100 tys. ton wody żadne parametry nie zostały zaburzone.

Realizacja projektu umożliwi import skroplonego gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Inwestycja ta jest niezwykle strategiczna dla krajowej gospodarki. Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.

Przypomnijmy, że terminal na skroplony gaz ziemny w Świnoujściu miał być gotowy już w połowie 2014 r., ale w wyniku opóźnień w realizacji inwestycji wciąż nie jest ukończony. Obecnie prowadzone są negocjacje z głównym wykonawcą, włoskim koncernem Saipem, który chce, aby Polska dopłaciła do prac.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.