PMK
Hiszpańska stocznia Gondan oddała pierwszy w Europie holownik zasilany paliwem LNG. Jednostka o nazwie Dux została w środę (24 maja) przekazana norweskiemu armatorowi Østensjø Rederi A/S.
Dux jest pierwszym z serii trzech holowników zaprojektowanych przez kanadyjską firmę Robert Allan Ltd. Jednostka ma długość 40,2 metrów, szerokość 16 metrów i będzie wykorzystywana przez koncern Statoil na jednym z nich terminali w norweskiej Melkoya.
Holownik został zbudowany, by przetrwać w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, nawet w temperaturze -20 stopni Celsjusza. Możliwość napędzania jednostki gazem LNG zapewnia z kolei dostosowanie się do regulacji Międzynarodowej Organizacji Morskiej „Tier III”.
Dux może pochwalić się prędkością maksymalną 15 węzłów, a na jego pokładzie jest miejsce dla 8 członków załogi. Rocznie ten statek będzie eskortował około 300 tankowców z paliwem LNG. Będzie dodatkowo przystosowany do działań ratunkowych, w przypadku pożaru, wycieku ropy czy wejścia statku na mieliznę.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej