Już dwadzieścia lat działa spółka Unity Line, operator promowy na linii Świnoujście - południowa Szwecja.
Unity Line czyli zjednoczone linie, zostały powołane przez dwie firmy armatorskie: Polską Żeglugę Morską i Euroafricę. Polska Żegluga Bałtycka zrezygnowała wtedy z wejścia do Unity Line, choć jej udział w przedsięwzięciu był planowany. Spółka należy dziś w stu procentach do PŻM.
Unity Line zarządza siedmioma promami. Cztery z nich należą do Polskiej Żeglugi Morskiej, a trzy do Euroafryki. W barwach Unity Line są takie jednostki jak Gryf, Galileusz, Jan Śniadecki, Kopernik, Polonia, Skania i Wolin. Są to promy samochodowo pasażerskie, niektóre z nich mogą przewozić wagony kolejowe. Jednostki pływają na linii Świnoujście-Ystad, a od 2007 roku również do Trelleborga.
Dwadzieścia lat temu na linię do Ystad wszedł też prom Polonia, jeden z najmłodszych statków pływających w barwach Unity Line. Dzięki inwestycjom, przewozy do Szwecji rosną cały czas - mówi Jarosław Kotarski, prezes Unity Line.
- W roku 2005 armatorzy przewieźli łącznie 150 tysięcy ciężarówek, dzisiaj jest to ponad 300 tys. samochodów ciężarowych. Na przestrzeni tych 10 lat to jest prawie 240 procent wzrostu - tłumaczy Kotarski.
W maju w Szczecinie odbędzie się wielka gala z okazji 20-lecia Unity Line. Przy Wałach Chrobrego zacumuje wtedy prawie 200 metrowy prom Wolin, który na swój pokład może zabrać jednorazowo 85 samochodów ciężarowych.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju