Każdy z trzech krajów bałtyckich ma zatrzymać podatek VAT za prace budowlane powstającej linii kolejowej Rail Baltica. Tak według słów wiceministra transportu i łączności Litwy Ariândasa Sliupasa zdecydowali przedstawiciele tych państw.
Oznacza to, że jeśli pracę nad RB wykona firma zarejestrowana w Rydze, to cały podatek VAT trafi do łotewskiego budżetu. Tym samym Sliupas chce zapewnić „sprawiedliwe i proporcjonalne” rozliczenie tego podatku. Ma to być z korzyścią nie tylko dla Litwy, ale też dla innych krajów bałtyckich, które zabiegają o realizację jak największej części inwestycji.
Choć na to rozwiązanie przystają wszystkie kraje, sprawy proceduralne wciąż trwają, między innymi odnośnie przebiegu trasy. Na te negocjacje pozostało jednak mało czasu, gdyż niedługo zbliża się termin podpisania umowy z Komisją Europejską o dofinansowanie Rail Baltica.
Przypomnijmy, że w lipcu KE przyznała RB Rail, spółce należącej państw bałtycich, 442 mln euro dotacji na realizację nowej linii kolejowej. Litwa dodatkowo wywalczyła 106 mln euro na budowę linii z Kowna do granicy z Polską.
W projekcie Rail Baltica udział bierze także Polska. W ramach pierwszego naboru dla projektów CEF (instrument finansowy „Łącząc Europę”), który został ogłoszony we wrześniu 2014 r., Polska zgłosiła między innymi zlokalizowany na ciągu „Rail Baltica” projekt modernizacji odcinka Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Szacowana wartość tego projektu wynosi 2,7 mld zł. Natomiast projekt modernizacji na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)” wstępnie planowany jest do zgłoszenia w drugim lub trzecim konkursie CEF.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej