PMK
Nowe kraje członkowskie UE mają problem ze realizacją współnych projektów infrastrukturalnych. Problem leży w różnych potrzebach, doświadczeniach i procesach organizowania inwestycji w tych państwach - to jeden z wniosów debaty pt. Infrastruktura transportowa w Europie Centralnej i w Polsce, jaka odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
Te problemy najlepiej uwypukla budowa szlaku via Carpatia, który ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami południa Europy. Trasa ma biec przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecję.
Jest to ważna inwestycja, bo ułatwi przyciągnięcie inwestorów do krajów, przez które biegnie szlak. Polska zgłosiła tę incjatywę 10 lat temu, ale wciąż jej powstanie nie ruszyło znacząco.
European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) Via Carpatia, grupa lobbująca powstanie szlaku, skupia się obecnie na organizacji współpracy bezpośredniej regionów. Dotychczas zrzeszyła siedem regionów, co równa się tylko 4 proc. regionów skupionych wokół szlaku.
Brak finansowania jest jednym z powodów takiej sytuacji. To może się zmienić w przyszłym roku, jeśli Via Carpatia zostanie wpisana do sieci TEN-T, za czym lobbuje EGTC.
Nie brak na szczęście też pozytywnych przykładów współpracy między krajami, jak np. budowa szlaku kolejowego Rail Baltica, wiodącego z krajów nadbałtyckich przez Polskę do Niemiec.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub