PMK
Nowe kraje członkowskie UE mają problem ze realizacją współnych projektów infrastrukturalnych. Problem leży w różnych potrzebach, doświadczeniach i procesach organizowania inwestycji w tych państwach - to jeden z wniosów debaty pt. Infrastruktura transportowa w Europie Centralnej i w Polsce, jaka odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
Te problemy najlepiej uwypukla budowa szlaku via Carpatia, który ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami południa Europy. Trasa ma biec przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecję.
Jest to ważna inwestycja, bo ułatwi przyciągnięcie inwestorów do krajów, przez które biegnie szlak. Polska zgłosiła tę incjatywę 10 lat temu, ale wciąż jej powstanie nie ruszyło znacząco.
European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) Via Carpatia, grupa lobbująca powstanie szlaku, skupia się obecnie na organizacji współpracy bezpośredniej regionów. Dotychczas zrzeszyła siedem regionów, co równa się tylko 4 proc. regionów skupionych wokół szlaku.
Brak finansowania jest jednym z powodów takiej sytuacji. To może się zmienić w przyszłym roku, jeśli Via Carpatia zostanie wpisana do sieci TEN-T, za czym lobbuje EGTC.
Nie brak na szczęście też pozytywnych przykładów współpracy między krajami, jak np. budowa szlaku kolejowego Rail Baltica, wiodącego z krajów nadbałtyckich przez Polskę do Niemiec.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody