PMK
Francuski armator kontenerowy CMA CGM podpisał umowę z koncernem paliwowym Total na zaopatrzenie gazem LNG najnowszych kontenerowców przewoźnika.
W ramach kontraktu Total w ciągu 10 lat, od 2020 roku, zaopatrzy jednostki CMA CGM w 300 tys. ton paliwa LNG. 9 kontenerowców o rekordowej ładowności 22 tys. TEU, ma zostać zbudowane do 2020 roku. Będzie to pierwszy raz, gdy megakontenerowce zostaną wyposażone w napęd na to ekologiczne paliwo.
Francuski armator wiedzie prym wśród przewoźników kontenerowych w ekologiczności swoich jednostek. Obecnie, kontenerowce Francuzów produkują około 60 gram CO2 na kilometr, o połowę mniej niż w 2005 (120 g). Część statków, np. CMA CGM Bougainville, osiągnęła poziom 37 g CO2 na km, a nie są to małe jednostki (ładowność 18 tys. TEU).
Sukces CMA CGM tkwi głównie w poprawie hydrodynamiki swoich jednostek, co powoduje mniejsze zużycie paliwa, a więc i mniejsze emisje zanieczyszczeń. Zmiany zawierały:
- nowe bulwiaste łuki zostały zainstalowane w celu dostosowania hydrodynamiki statków do nowej, ograniczonej prędkości żeglowania,
- pędniki zostały zoptymalizowane , aby uzyskać wydajność po spadku mocy silników: ich średnica została zwiększona , a ostrze usunięte,
- Nowy kształt steru poprawia przepływ wody, a tym samym działanie hydrodynamiczne statku.
Megakonterowce dla CMA CGM powstaną w stoczniach Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding i Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Każda z jednostek będzie miała ponad 22 tys. TEU ładowności. W momencie powstania te statki miejsca staną się największymi kontenerowcami na świecie, odbierając rekord statkom armatora OOCL Hongkong, które mają ładowność 21,413 TEU.
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu