• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Terminal w Świnoujściu ma być głównym centrum bunkrowania LNG na Bałtyku. Zadba o to wspólna platforma

PMK

21.04.2016 19:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal w Świnoujściu ma być głównym centrum bunkrowania LNG na Bałtyku. Zadba o to wspólna platforma
Terminal w Świnoujściu ma być głównym centrum bunkrowania LNG na Bałtyku. Zadba o to wspólna platforma - GospodarkaMorska.pl

Wybudowany w Świnoujściu gazoport może stać się największym na Bałtyku miejscem tankownia statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym. By w pełni wykorzystać i rozwinąć tę szansę, nasze uczelnie, porty oraz spółki z sektora gazowego stworzyły platformę łączącą biznes z nauką, która ma się przyczynić do rozwoju skroplonego gazu ziemnego w Polsce.

Mowa o Platformie Innowacyjne Technologie Morskie (PITM). Powołanie w zeszłym roku platformy jest kolejnym krokiem w kierunku rozwoju rynku LNG w Polsce. To, na czym szczególnie zależy członkom konsorcjum, to budowa płaszczyzny pomiędzy nauką a przemysłem w obszarze technologii morskich. Wskutek nowych regulacji światowych i unijnych, m.in. dyrektywie siarkowej, otworzyła się szansa dla statków z napędem na ekologiczny, skroplony gaz ziemny (LNG). A to z kolei stwarza nowe możliwości dla terminalu LNG w Świnoujściu, który mógłby stać się stacją do tankowania statków napędzanych LNG w regionie. Wymaga to jednak dodatkowych inwestycji, które rozważają wspólnie spółki Polskie LNG i PGNiG.

- Dla świnoujskiego terminalu jest to szansa na zostanie regionalnym liderem w zakresie dostarczania paliw alternatywnych – mówi Robert Zajdler, ekspert ds. energetyki Instytutu Sobieskiego. - Przejście z paliw tradycyjnych na czyste źródło energii, jakim jest skroplony gaz ziemny, jest powiązane z nowymi trendami ekonomicznymi. Dynamiczna ekspansja tego segmentu, obserwowana w ostatnich latach, wpłynęła na oczekiwania rynku.

Prekursorskie działania

Wprowadzeniem najnowszych technologii do żeglugi na Bałtyku zajmie się m.in. wspomniana platforma. Sojusz został stworzony przez sześć uczelni morskich i politechnik z północnej Polski, spółek Polskie LNG i PGNiG, a także portów w Szczecinie, Świnoujściu i w Gdyni. Działać w nim będzie czołówka naukowców i managementu zajmująca się tematyką rynku LNG. Inicjatorem powołania grupy jest Akademia Morska w Szczecinie. Liderem konsorcjum zostało Polskie LNG S.A., spółka odpowiadająca za budowę i eksploatację terminalu LNG w Świnoujściu. Konsorcjum opracowuje plan, który należy wprowadzić, by polski terminal stał się centrum bunkrowania statków napędzanych LNG. Wszystkie te działania mają innowacyjny charakter, bo w Europie prawie nikt tego nie robi.

- Już teraz Polskie LNG SA, jako lider Platformy, złożyło w jej imieniu wniosek do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o utworzenie Programu Sektorowego - mówi Tomasz Pepliński, Prezes Zarządu Polskiego LNG.

Program ma trzy podstawowe cele: opracowanie innowacyjnego systemu przeładunków i transportu skroplonego gazu ziemnego (który umożliwi wykorzystanie terminalu jako dystrybutora LNG na Bałtyku); zaprojektowanie jednostek służących do transportu i zaopatrywania statków napędzanych LNG; projektowanie i eksploatacja siłowni okrętowych pod kątem zasilania silników jednostek paliwem w postaci skroplonego gazu LNG.

LNG – tani i ekologiczny

Procesy zachodzące na światowym rynku żeglugowym są sojusznikami polskiego terminalu. Przede wszystkim rozbudowuje się flota jednostek handlowych, używających LNG jako paliwa. Do 2018 roku 116 statków na świecie będzie wykorzystywało tego typu napęd. W regionie Morza Bałtyckiego popyt na paliwo LNG mogą kreować zarówno jednostki pływające między bałtyckimi portami, jak i te eksploatowane na liniach obejmujących bałtyckie i zachodnioeuropejskie porty. Odejście w żegludze bałtyckiej od ciężkiego oleju napędowego na rzecz czystych paliw jest więc tylko kwestią czasu. Unia mocno naciska na ekologię, a obecne paliwa wykorzystywane w statkach to wyjątkowo niebezpieczni truciciele. LNG jest natomiast ekologiczne, stąd m.in. jego zawrotna światowa kariera.

Platformę „Innowacyjne Technologie Morskie”, która ma zająć się wprowadzeniem najnowszych technologii do żeglugi na Bałtyku, tworzą: Akademia Morska w Szczecinie, Politechnika Gdańska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Politechnika Koszalińska i Akademia Morska w Gdyni, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Port Gdynia oraz PGNiG i Polskie LNG. Konsorcjum chce ruszyć z badaniami w 2016 roku. Program Sektorowy pod nazwą Innomar, ma się zakończyć w 2018 roku. Część nakładów finansowych ma pochodzić od podmiotów działających w sektorze paliw LNG dla żeglugi. O dofinansowanie Platforma aplikuje także do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju . Konsorcjum jest otwarte dla innych członków zainteresowanych wykorzystaniem LNG w żegludze morskiej.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.