Kanał „Nowy Świat” zostanie oddany do użytku w latach 2021-2022. Szczegóły projektu będą zaprezentowane na konferencji „ Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną”, która odbędzie się w czwartek (07.04) w Elblągu.
W programie są referaty i prezentacje: Budowa kanału szansą dla rozwoju Elbląga; Projekt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną; Kanał żeglugowy – aspekty bezpieczeństwa; Inwestycja w kontekście środowiska; Nadrzędność interesu publicznego w projekcie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną; Rozwój portów nadzalewowych jako efekt budowy kanału. Patronat nad konferencją objął Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to bardzo ważna inwestycja dla polskiej gospodarki morskiej, która ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kanał ma mieć 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Ustalono też najkorzystniejszą lokalizację przekopu – Nowy Świat. Inwestycja ma kosztować 656 mln zł.
Przekop Mierzei Wiślanej to też ważna inwestycja dla portu w Elbągu, który dzięki niej mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni