PMK
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i Światowa Rada Żeglugi (WSC) odpowiedziała na zarzuty organizacji, oskarżających światową żeglugę o brak działania w sprawie walki z obniżeniem emisji dwutlenku węgla.
Niedawny raport opublikowany przez InfluenceMap zawierał wskazania dla ONZ, by ten wprowadził specjalne przepisy dla żeglugi, gdyż ich zdaniem ten sektor nie radzi sobie z obniżaniem emisji dwutlenku węgla.
Dodatkowe regulacje dotyczące ograniczenia emisji spalin na morzu są zbędne – takie jest zdanie IMO i WSC. Obie organizacje przypominają, że dzisiejszy rynek żeglugi zdominowały więksi armatorzy, którzy tworzą własne rygorystyczne warunki dostosowywania się do rozwiązania problemu globalnego ocieplenia.
Takie zachowanie dużych przewoźników spotyka się z krytyką mniejszych graczy, którzy w tych działaniach widzą głównie zwiększanie kosztów, eliminujących ich z rynku. 51 organizacji reprezentujących międzynarodową logistykę morską chce zwiększenia tych regulacji. Te organizacje wystosowały w tej sprawie list do 171 szefów państw członkowskich IMO. W piśmie zwracają się o pomoc w wprowadzeniu surowszych przepisów ochrony środowiska dla przemysłu morskiego.
IMO jednak nie planuje zmiany regulacji w tej sprawie. W zeszłym roku organizacja zablokowała wprowadzenie kolejnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nie przekonuje to jednak sygnatariuszy listu, którzy chcą by IMO „chcąc sprostać ambicjom UNFCCC (organizacja odpowiedzialna za COP 21), powinno ustanowić sprawiedliwy podział globalnej odpowiedzialności za zmiany klimatyczne” oraz podjąć „ambitne działania, które pomogą wspierać inwestycje, służące rozwiązaniu gospodarki niskoemisyjnej na morzu”.
Armatorzy mają jednak swoje plany. Duński Maersk prowadzi własny program zmniejszenia emisji CO2, która zakłada spadek emisji tych zanieczyszczeń o 60 proc. do 2020 roku. - Ale dochodzimy do punktu, od którego coraz trudniej będzie znacząco ograniczyć przez nas tę emisję – stwierdził jeden z dyrektorów w Maersku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął