• <
PZT_1100x200_gif_2020

Stabilny początek roku w Porcie Kłajpeda

Stabilny początek roku w Porcie Kłajpeda - GospodarkaMorska.pl
15.02.2017 Źródło: własne

Litewski port osiągnął w styczniu 3,41 mln ton przeładunków. To o 0,1 proc. mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku. Obiekt rozpoczął nowy rok na solidnym poziomie.

Niezły wynik jest efektem aż 12,7 proc. wzrostu w przeładunkach drobnicy (956 tys. ton ogółem) i 4,6 proc. wzrostu towarów płynnych (1,5 mln ton). Pozwoliło to zwrócić straty powstałe w wyniku spadku przeładunków towarów masowych (o 15,8 proc., do 942 tys. ton).

Poprzedni rok w Kłajpedzie stał także pod znakiem przygotowania koncepcji rozbudowy portu. Koncepcja jest złożona z 4 opcji i zostanie przedstawiona w tym rokuradzie miasta, która to będzie odpowiedzialna za wybór wariantu rozwoju.  Jako że obroty przeładunkowe na Bałtyku zwiększają się w błyskawicznym tempie, trwają szacunki nad tym, która z opcji przyniesie Kłajpedzie największy wzrost.

We wszystkich czterech wariantach koncepcji, przewiduje się możliwość wybudowania portu głębokowodnego o głębokości 17 metrów. Dyrektor generalny portu w Kłajpedzie, Arvydas Vaitkus stwierdził, że konstrukcja zewnętrznego, głębokowodnego portu jest szczególnie znacząca dla perspektyw rozwoju firm przeładunkowych „Klaipėdos nafta“ (Kłajpedzki Terminal Naftowy), UAB „Krovinių terminalas“ (UAB „Terminal przeładunkowy”) oraz „KLASCO“. Dodał także, że pojawia się coraz więcej sygnałów od wspomnianych, a także innych firm, iż rozwój tego typu portu jest wręcz niezbędny.

W ciągu ostatnich 16 lat, roczny wzrost obrotu handlowego portu wzrósł o około 6,6%, a w trakcie pierwszych pięciu miesięcy tego roku, obsłużono już 16,7 milionów ton ładunków z łącznym wzrostem obrotu przeładunkowego o 7,2%.

Władze portu oznajmiły, że jeśli obecne tempo wzrostu utrzyma się na wysokim poziomie, jak to miało miejsce w ostatnich 15 latach, to w przyszłości port nie będzie w stanie przyjąć większej ilości ładunków bez odpowiedniej rozbudowy. Szacuje się, że nastąpiłoby to w 2030 roku, nawet przy 3,5% wzroście obrotu.

Pierwszy w historii portu tak wielki plan przebudowy jest przygotowywany przez konsorcjum trzech litewskich firm i przewiduje się jego zatwierdzenie w 2017 roku.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33562,00 $ tona -2,61% 7 maj
 Cynk 2973,00 $ tona 1,82% 7 maj
 Aluminium 2518,00 $ tona 1,70% 7 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.