pc
Rozwój gospodarczy oraz likwidacja białych plam na mapie gazowej – takie mają być efekty podpisania w poniedziałek listów intencyjnych przez sześć zachodniopomorskich samorządów i Polską Spółkę Gazownictwa (PSG).
W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano listy intencyjne ws. gazyfikacji sześciu gmin: Banie, Cedynia, Dobrzany, Nowe Warpno, Suchań oraz Trzcińsko Zdrój. – Celem jest możliwość dostarczenia gazu dla odbiorców indywidualnych, a także zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego – powiedział na konferencji prasowej wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski.
Chodzi o dostarczanie gazu skroplonego LNG do miejsc poza zasięgiem tradycyjnych sieci gazowych.
Obecnie 67 proc. terytorium woj. zachodniopomorskiego jest już zgazyfikowane. – To bardzo dobry wynik w porównaniu ze średnią ogólnopolską, która wynosi 57 proc. – wyjaśnił wojewoda.
Jak zapowiedział Kozłowski, otworzenie terminalu LNG w Świnoujściu „daje większą dostępność do gazu dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, a także wiąże się z konkurencyjnością cenową tego paliwa”.
Podpisanie listów intencyjnych z przedstawicielami gmin to realizacja koncepcji rządu, która polega „na wyjściu w stronę Polski powiatowej i inwestycji, w celu likwidacji barier cywilizacyjnych” – wyjaśnił wiceprezes Polskiej Spółki Gazownictwa Adam Węgrzyn.
Dodał, że w okresie 2017-2022 r. PSG wyda 106 mln zł na Pomorzu Zachodnim na realizację pięciu dużych projektów inwestycyjnych. Dzięki tym nakładom przybędzie ok. 170 km sieci gazowej w regionie.
Jednym ze sposobów likwidacji białych plam na mapie gazowej regionu ma być dostarczanie gazu skroplonego LNG w ramach budowy tzw. wyspowych stacji regazyfikacji LNG w miejscach oddalonych od tradycyjnej sieci gazowej. Przy takim rozwiązaniu buduje się osobną stację, która staje się źródłem zasilania dla lokalnych odbiorców, połączonych lokalną siecią.
– Do 2022 r. PSG planuje zgazyfikować kolejne 74 gminy, co sprawi, że wskaźnik wzrośnie do poziomu 61 proc. gazyfikacji kraju. Paliwo gazowe jest obecnie podstawowym źródłem procesów technologicznych i nośnikiem energii, jeśli chodzi o realizację procesów produkcyjnych. Obecność paliwa gazowego na terenie gminy to przede wszystkim otwarcie na dynamiczny rozwój gospodarczy – zaznaczył Węgrzyn.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek