pc
W ostatnich tygodniach w przesyłanych do nas zapytaniach coraz częściej pojawiają się pytania o transport siana i słomy. Zapytaliśmy kilku armatorów o uwarunkowania przewozu tych towarów drogą morską.
Siano i słoma towarem niebezpiecznym
Według Międzynarodowego Kodeksu Ładunków Niebezpiecznych IMDG transport morski siana i słomy traktowany jest jako transport ładunku niebezpiecznego UN 1327 klasy 4.1, materiałów stałych zapalnych od zewnętrznego źródła ognia. Do transportu na promach Unity Line i Stena Line musi posiadać wilgotność poniżej 14% i być przewożony w specjalnych pojemnikach bądź kontenerach do tego przeznaczonych. Siano i słoma muszą być zwinięte w bale. Zabrania się przewożenia tego typu ładunku luzem, zawilgoconego i zanieczyszczonego ropą.
Transport kiszonek drogą morską
W przypadku przewozu kiszonek oraz pasz dla zwierząt je zawierających obowiązują nieco inne zasady transportu. Taki towar musi być nie tylko zawinięty w bale, a dodatkowo zapakowane w plastik. Transport cargo może być prowadzony na otwartej naczepie lub przykrytej plandeką. Wilgotność bali nie może przekraczać 40%.
Ładunek może zostać odrzucony podczas kontroli, jeśli opakowanie jest uszkodzone, przez co do środka może dostać się tlen oraz gdy temperatura przekracza 50°C. Prowadzone są regularne kontrole wilgotności i temperatury ładunku.
Ostateczna decyzja należy do kapitana statku
Nie wszystkie statki armatorów przystosowane są do przewozu ładunków niebezpiecznych. Promy pasażerskie Unity Line Polonia i Skania są wyłączone z transportu takich towarów. Na pozostałe promy cargo tego operatora rezerwacja jest przyznawana ze statusem ‘Waiting List’, ponieważ ostateczną zgodę na transport ładunku niebezpiecznego podejmuje zawsze Kapitan statku.
Przewóz siana i słomy możliwy jest statkami DFDS na trasie Kłajpeda – Karlshamn oraz jednostkami Stena Line z Ventspils do Nynashamn.
Przewóz niemożliwy bez specjalnych dokumentów
Chęć przewozu ładunków UN 1327 klasy 4.1 promami Unity Line i Stena Line należy zgłaszać podczas dokonywania rezerwacji na 24 godziny przed planowanym odejściem promu. Należy także posiadać specjalny certyfikat z atestem rzeczoznawcy ładunkowego, dokumentującym brak zagrożenia i wymaganą wilgotność poniżej 14%. Wymagania te są wymienione w 954 paragrafie przepisów szczególnych IMDG (Special Provision 954).
Certyfikat powinien zawierać także dane o licencji pojazdu ciężarowego na przewóz towarów niebezpiecznych oraz pieczęć i podpis nadawcy ładunku. W transporcie drogowym przewóz ładunków niebezpiecznych możliwy jest po wypełnieniu deklaracji ładunku niebezpiecznego.
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore