• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Prywatyzacja spółki Port Gdański Eksploatacja: Mariner czeka do końca czerwca

15.05.2015 12:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prywatyzacja spółki Port Gdański Eksploatacja: Mariner czeka do końca czerwca

Partnerzy portalu

Prywatyzacja spółki Port Gdański Eksploatacja: Mariner czeka do końca czerwca - GospodarkaMorska.pl

Prywatyzacja PGE S.A. od dłuższego czasu trwa w zawieszeniu na skutek braku decyzji Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Wspólników Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., które są niezbędne do jej sfinalizowania. Na konferencji prasowej w budynku Amberexpo, Marin Hili osobiście przypomniał dotychczasowy przebieg procesu prywatyzacji, przybliżył działalność swojej spółki i poinformował o nowym, spodziewanym terminie przejęcia udziałów PGE.

- Zależy nam na tej inwestycji ze względu na potencjał gdańskiego portu i nadal jesteśmy zainteresowani jej sfinalizowaniem – podkreślił Marin Hili, Prezes Zarządu Mariner Capital Limited. - Jestem przekonany, że lokalizacja, a także tradycja gwarantują portowi międzynarodowy sukces.

Hili wystąpił na konferencji w towarzystwie prawników, którzy potwierdzili, że zaoferowana w procesie prywatyzacji suma pieniędzy (80 milionów złotych) zdeponowana jest na ich koncie klienckim i w każdej chwili może zostać przekazana ZMPG S.A.

Zatrzymanie procesu prywatyzacji spółki Port Gdańsk Eksploatacja nastąpiło w lutym. Skarb Państwa, posiadający większość głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy wstrzymał się od głosu i uniemożliwił tym samym zawarcie przez Mariner Capital Limited umowy nabycia akcji PGE od spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Umowa przedwstępna przewidywała natomiast, że do końca lutego MCL będzie już w ich posiadaniu.

MCL nie został oficjalnie poinformowany o unieważnieniu lub przerwaniu procesu sprzedaży, więc Marin Hili, a także ambasador Malty w Polsce interweniowali w tej sprawie u Ministra Skarbu.  Doszło też do porozumienia między MCL a ZMPG S.A., na podstawie którego przedłużono termin zawarcia ostatecznej umowy na takich samych warunkach do końca czerwca.

- Jestem cierpliwy i spodziewam się, że umowa przedwstępna zostanie dotrzymana – stwierdził Hili, podkreślając jednocześnie, że ma również świadomość, jakie narzędzia i możliwości przewiduje polskie prawo w podobnych sytuacjach. Hili, ani towarzyszący mu prawnicy nie określili jednak jednoznacznie jakie środki zdecydują się podjąć jeśli do końca czerwca nic się nie zmieni.

Przypomnijmy, że Mariner Capital Limited w drodze negocjacji złożyło ofertę na zakup 100% akcji spółki Port Gdańsku Eksploatacja S.A. Zaoferowana kwota 80 milionów złotych była najatrakcyjniejszą ofertą, a jedynym kryterium wskazanym w zaproszeniu do składania ofert była właśnie cena. Od marca Marin Hili konsekwentnie deklaruje, że MCL jest w dalszym ciągu zainteresowane zakończeniem procesu sprzedaży oraz, że domaga się wykonania umowy przedwstępnej sprzedaży akcji.

Hili przypomniał też podczas konferencji, że w obszernym liście do Ministra Skarbu Hili podkreślił między innymi, że nie rozumie przyczyn, dla których obawy Rady Nadzorczej ZMPG wzbudziła możliwość zbycia akcji w Mariner Capital Limited podmiotom spoza WTO i przekonywał, że nie ma intencji zbywania swoich akcji.

Choć prywatyzacja rzadko ma spokojny przebieg, to sytuacja w PGE S.A, kiedy nie dochodzi do zawarcia umowy pomimo wypełnienia wszystkich istotnych warunków transakcji, włączając w to opinię UOKIK, porozumienie ze związkami zawodowymi oraz zabezpieczenie środków finansowych na finalizację zakupu, zaskakuje komentatorów.

- Oczywiście podczas wcześniejszych procesów zakupu akcji terminali w Rydze, Durres czy Wencji także spotykaliśmy się z pewnymi wyzwaniami i trudnościami, jednak miały one miejsce na etapie negocjacji przed zawarciem umowy przedwstępnej – zauważył Hili.

Marek Nowak

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.