Prywatyzacja PGE S.A. od dłuższego czasu trwa w zawieszeniu na skutek braku decyzji Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Wspólników Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., które są niezbędne do jej sfinalizowania. Na konferencji prasowej w budynku Amberexpo, Marin Hili osobiście przypomniał dotychczasowy przebieg procesu prywatyzacji, przybliżył działalność swojej spółki i poinformował o nowym, spodziewanym terminie przejęcia udziałów PGE.
- Zależy nam na tej inwestycji ze względu na potencjał gdańskiego portu i nadal jesteśmy zainteresowani jej sfinalizowaniem – podkreślił Marin Hili, Prezes Zarządu Mariner Capital Limited. - Jestem przekonany, że lokalizacja, a także tradycja gwarantują portowi międzynarodowy sukces.
Hili wystąpił na konferencji w towarzystwie prawników, którzy potwierdzili, że zaoferowana w procesie prywatyzacji suma pieniędzy (80 milionów złotych) zdeponowana jest na ich koncie klienckim i w każdej chwili może zostać przekazana ZMPG S.A.
Zatrzymanie procesu prywatyzacji spółki Port Gdańsk Eksploatacja nastąpiło w lutym. Skarb Państwa, posiadający większość głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy wstrzymał się od głosu i uniemożliwił tym samym zawarcie przez Mariner Capital Limited umowy nabycia akcji PGE od spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Umowa przedwstępna przewidywała natomiast, że do końca lutego MCL będzie już w ich posiadaniu.
MCL nie został oficjalnie poinformowany o unieważnieniu lub przerwaniu procesu sprzedaży, więc Marin Hili, a także ambasador Malty w Polsce interweniowali w tej sprawie u Ministra Skarbu. Doszło też do porozumienia między MCL a ZMPG S.A., na podstawie którego przedłużono termin zawarcia ostatecznej umowy na takich samych warunkach do końca czerwca.
- Jestem cierpliwy i spodziewam się, że umowa przedwstępna zostanie dotrzymana – stwierdził Hili, podkreślając jednocześnie, że ma również świadomość, jakie narzędzia i możliwości przewiduje polskie prawo w podobnych sytuacjach. Hili, ani towarzyszący mu prawnicy nie określili jednak jednoznacznie jakie środki zdecydują się podjąć jeśli do końca czerwca nic się nie zmieni.
Przypomnijmy, że Mariner Capital Limited w drodze negocjacji złożyło ofertę na zakup 100% akcji spółki Port Gdańsku Eksploatacja S.A. Zaoferowana kwota 80 milionów złotych była najatrakcyjniejszą ofertą, a jedynym kryterium wskazanym w zaproszeniu do składania ofert była właśnie cena. Od marca Marin Hili konsekwentnie deklaruje, że MCL jest w dalszym ciągu zainteresowane zakończeniem procesu sprzedaży oraz, że domaga się wykonania umowy przedwstępnej sprzedaży akcji.
Hili przypomniał też podczas konferencji, że w obszernym liście do Ministra Skarbu Hili podkreślił między innymi, że nie rozumie przyczyn, dla których obawy Rady Nadzorczej ZMPG wzbudziła możliwość zbycia akcji w Mariner Capital Limited podmiotom spoza WTO i przekonywał, że nie ma intencji zbywania swoich akcji.
Choć prywatyzacja rzadko ma spokojny przebieg, to sytuacja w PGE S.A, kiedy nie dochodzi do zawarcia umowy pomimo wypełnienia wszystkich istotnych warunków transakcji, włączając w to opinię UOKIK, porozumienie ze związkami zawodowymi oraz zabezpieczenie środków finansowych na finalizację zakupu, zaskakuje komentatorów.
- Oczywiście podczas wcześniejszych procesów zakupu akcji terminali w Rydze, Durres czy Wencji także spotykaliśmy się z pewnymi wyzwaniami i trudnościami, jednak miały one miejsce na etapie negocjacji przed zawarciem umowy przedwstępnej – zauważył Hili.
Marek Nowak
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych