Porty fińskie i szwedzkie nawiązały strategiczną współpracę w zakresie ograniczenia wpływu branży żeglugowej na środowisko. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych.
Wśród podmiotów, które włączyły się do programu, znajdują się fińskie porty w Turku, Naantali oraz port Hamina Kotka, a także porty w Szwecji i operator promowy Viking Line. Zainwestują one 8,1 miliona euro w projekty służące minimalizowaniu wpływu wykonywanej działalności na środowisko.
„Inwestycje w usługi środowiskowe pozwoli klientom w naszych portach nie tylko dostosować się do istniejących regulacji środowiskowych, ale także wyjść poza te przepisy” - powiedział Christian Ramberg, dyrektor portu w Turku. „Są to istotne zabiegi, szczególnie w zakresie tworzenia trwałej więzi w zakresie gospodarki morskiej pomiędzy Finlandią a Szwecją”.
Wspólne działania, które będą rozwijane w najbliższym czasie, przewidują budowę infrastruktury do odbioru ścieków ze statków, wyposażenie portów w systemy zasilania dla statków typu ro-ro i ro-pax, umożliwienie jednostkom LNG bunkrowanie tego ekologicznego paliwa, a także budowę infrastruktury pozwalającej na odbiór osadów z płuczek spalin.
Partnerem całego projektu jest oferujący przeprawy pomiędzy Szwecją a Finlandią Viking Line, który stanowi wzór, jeśli chodzi o promowanie rozwiązań mających w sposób korzystny wpłynąć na środowisko.
Realizacja projektu ma potrwać do końca 2016 r. Unijne dofinansowanie ma sięgnąć 2,65 miliona euro.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny