• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdynia: Rozpoczęcie budowy obrotnicy nawet w ciągu miesiąca (wideo)

pc

27.07.2017 02:55 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia: Rozpoczęcie budowy obrotnicy nawet w ciągu miesiąca (wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdynia: Rozpoczęcie budowy obrotnicy nawet w ciągu miesiąca (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jesteśmy w przededniu podpisania umowy na realizację obrotnicy – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Jego zdaniem, realizacja inwestycji ma się rozpocząć nawet w ciągu miesiąca. Stworzy ona warunki do przyjmowania w Porcie Gdynia największych statków kontenerowych wpływających na Bałtyk.

– Myślę, że będziemy konkurować, jeśli chodzi o wielkość przyjmowanych jednostek – mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Wykonawcą obrotnicy będzie POPR SA Warszawa. Oferta tej firmy została wybrana w przetargu jako najkorzystniejsza. Inwestycja ma być gotowa na początku 2018 r.

Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdynia, obrotnica umożliwiająca obrócenie jednostki jest dla portu strategicznym przedsięwzięciem. Dzięki niej do Gdyni będą mogły wpływać statki o długości do 400 m. Obecnie do portu zawijają masowce o maksymalnej długości ok. 330 m i ok. 240-metrowe kontenerowce.

O potrzebie budowy obrotnicy oraz rosnącym potencjale Portu Gdynia świadczy m.in. rosnąca dynamika wzrostu przeładunków. Od stycznia do końca czerwca tego roku przeładowano tam 10,3 mln t, odnotowując w ten sposób 107,5 wskaźnik dynamiki przeładunków 2017/2016.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z pierwszego półrocza. Rok ubiegły skończyliśmy wielkością ponad 19,5 mln t przeładunków. Marzył nam się rekord 20 mln t. Dynamika przyrostu wynosi obecnie około 7,5%, co oznacza, że 20 mln t powinniśmy spokojnie przekroczyć – zapewnia Meller.

Wolumen ładunków w tym roku wzrasta głównie w takich grupach jak drobnica, drewno oraz ropa i przetwory naftowe. Na przeładunki w 2016 r. natomiast składały się: drobnica (58,7%), zboże (20,9%), węgiel i koks (7,6%), ropa i przetwory naftowe (6,8%), drewno stanowiące łącznie 0,4% masy ładunkowej. Wzrosty odnotowano w większości grup ładunkowych, a największe w grupie ropa i przetwory naftowe, która wzrosła o 922,5 tys. ton (+ 229,5%). Na kolejnych miejscach znalazły się: zboże (+ 379,3 tys. ton), drobnica (+ 186,4 tys. ton) oraz węgiel i koks (+ 99,3 tys. ton).

Z aktualnej Strategia rozwoju Portu Gdynia wynika, że w 2027 r. jego zdolność przeładunkowa wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki – 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Morski Terminal Masowy Gdynia, Portowy Zakład Techniczny, Bałtycka Baza Masowa, Bałtycki Terminal Drobnicowy oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) i Gdynia Container Terminal (GCT).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.