pc
Port Gdańsk z kolejnym historycznym sukcesem. W ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów. Oznacza to wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. O tym, jak ją osiągnąć rozmawiali w środę na antenie Radia Gdańsk goście audycji „Ludzie i pieniądze”.
– Myślę, że jest to zasługa siły – zarówno naszej gospodarki i wzrostu PKB o 5%, jak i operatywności naszych kontrahentów. To, w czym również widzę nasz tegoroczny sukces, to aktywna polityka promowania portu i wybrzeża jako wygodnego logistycznie miejsca na świecie, oraz takie działania, jak otwarcie biura handlowego w Szanghaju – powiedział Radiu Gdańsk Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Obecnie port Gdańsk zajmuje 4. pozycję na Morzu Bałtyckim. W planach na ten rok ma 3. miejsce na podium i przeładunki na poziomie ok. 53 mln ton.
– Wynik Portu Gdańsk imponuje. Bariera 20 proc. w pewnych okresach wydawała się nieosiągalna. Jeśli chodzi o wzrost, Gdańsk jest liderem, ale trzeba zwrócić też uwagę na to, że Port Świnoujście, Port Szczecin i Port Gdynia co roku notują wzrosty – powiedział Radiu Gdańsk Mateusz Kowalewski, wydawca portalu GospodarkaMorska.pl.
Całej audycji „Ludzie i pieniądze” można posłuchać tutaj.
W 2018 r. szczególnie wysoki wzrost Port Gdańsk zanotował w węglu – przeładowano go 7,2 mln t, czyli o 41% więcej niż w 2017 r. Ładunków drobnicowych było 21,4 mln t (wzrost o ponad 18%), w tym samych kontenerów prawie 20 mln t, co daje 21% wzrost roczny. Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk zanotował w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich o 18% więcej – 15,5 mln t. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14% lepszym niż w roku 2017.
W ubiegłym roku przeładowano także około 87 tys. nowych aut handlowych – o 13% więcej niż w 2017 r. O 357 wzrosła również liczba statków handlowych, które zawinęły do Gdańska.
W 2017 roku w Porcie Gdańsk przeładowano 40,6 mln t ładunków, bijąc historyczny rekord.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
Najważniejszą inwestycją ZMPG jest obecnie Port Centralny. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego. Ma być gotowy do końca 2027 r.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju