• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Otwarcie terminala LNG już za progiem. Jaka będzie przyszłość największej polskiej inwestycji energetycznej

PMK

01.05.2016 19:31 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Otwarcie terminala LNG już za progiem. Jaka będzie przyszłość największej polskiej inwestycji energetycznej
Otwarcie terminala LNG już za progiem. Jaka będzie przyszłość największej polskiej inwestycji energetycznej - GospodarkaMorska.pl

Już w połowie lipca terminal LNG w Świnoujściu rozpocznie działalność komercyjną. To nie tylko ważna sprawa dla regionu, ale też dla całego kraju. Polska z działania gazoportu odniesie bowiem szereg korzyści. A w przyszłości ma być dalej rozbudowywany.

Terminal LNG to przede wszystkim bardzo ważny element bezpieczeństwa energetycznego Polski, dający krajowi niezależność gazową.  Inwestycja umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Zdolność regazyfikacyjna terminalu to 5 mld m sześć, jedna trzecia zapotrzebowania Polski.

Gazoport dodatkowo zyska na znaczeniu w przypadku zrealizowania projektu Baltic Pipe polegającego na budowie gazociągu ze Świnoujścia do norweskich złóż węglowodorów na Morzu Północnym. PGNiG już rozpoczęła rozmowy z operatorami gazociągów polskich, duńskich i norweskich w sprawie powrotu do tej koncepcji. PGNiG ma 19 koncesji na wydobycie węglowodorów na Morzu Północnym, co daje ponad 0,5 mld m sześc. gazu.

Projekt Baltic Pipe między Polską a Danią, którym miałby być transportowany gaz ziemny ze złóż norweskich, to jeden z dwóch polskich projektów infrastruktury gazowej, które w zeszłym roku otrzymały wsparcie finansowe na prace przygotowawcze z funduszu unijnego "Łącząc Europę". Projekt Baltic Pipe został dofinansowany w wysokości 400 tys. euro. Oznaczałoby to dalsze uniezależnienie się Polski od dostaw rosyjskiego gazu. Na terminalu LNG zyska nie tylko Polska. Na  uniezależnieniu od Rosji zależy także naszym sąsiadom: Ukrainie, Czechom, Słowacji i krajom bałkańskim.

Dodatkowo jeszcze w tym roku prawdopodobnie powstanie gazowe połączenie między Polską a Słowacją, dzięki któremu możliwe będzie doprowadzenie gazu do południowo-wschodniej części Polski, gdzie istnieje rozbudowany system przesyłowy i infrastruktura magazynowa.

Przyszłość terminalu wydaje się na tyle dobra, że już planowana jest jego rozbudowa o trzeci zbiornik. Według badań Polskiego LNG już teraz klienci są zainteresowani zwiększeniem mocy regazyfikacji i dodatkowymi usługami: przeładunkiem LNG na cysterny czy mniejsze jednostki pływające oraz co najważniejsze bunkrowaniem (czyli tankowaniem statku). Cały czas powraca także koncepcja budowy drugiego terminala LNG. W ubiegłym roku Gaz-System stworzył techniczne możliwości importu gazu ziemnego do Polski z kierunku zachodniego z wykorzystaniem Gazociągu Jamalskiego. Dzięki temu możliwość importu na tym odcinku wzrosła o 3,2 mld m³ rocznie. Tym samym Polska może sprowadzać rocznie ok. 5,5 mld m³ gazu ziemnego rocznie z Niemiec, tylko przez punkt Mallnow Rewers.

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku powstanie gazowe połączenie między Polską a Słowacją, dzięki któremu możliwe będzie doprowadzenie gazu do południowo-wschodniej części Polski, gdzie istnieje rozbudowany system przesyłowy i infrastruktura magazynowa.

Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy,  przed polską gospodarką otworzą się nowe możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym, co może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.

W ostatnich tygodniach przeprowadzono na Terminalu LNG w Świnoujściu szereg testów eksploatacyjnych mających na celu weryfikację zgodności rzeczywistych parametrów procesowych instalacji z założeniami projektowymi i kontraktowymi. Obecnie trwają ostatnie prace zmierzające do rozpoczęcia komercyjnego funkcjonowania Terminalu LNG w Świnoujściu. 6 kwietnia 2016 roku rozpoczęła pracę komisja odbiorowa, której zadaniem jest odbiór końcowy infrastruktury od Generalnego Realizatora Inwestycji (GRI) oraz przejęcie Terminalu LNG do eksploatacji przez służby techniczne Polskiego LNG S.A.

Równolegle trwają procedury związane z formalnym wyznaczeniem operatora Terminalu LNG, uzyskaniem koncesji oraz taryfy. 21 kwietnia 2016 r. rozpoczęły się konsultacje z uczestnikami rynku Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET), które potrwają do 9 maja 2016 roku. Po wykonaniu tych czynności infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.