• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Olbrzymi metanowiec w terminalu LNG w Świnoujściu. To już 24. dostawa

pc/PAP

17.12.2017 15:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Olbrzymi metanowiec w terminalu LNG w Świnoujściu. To już 24. dostawa

Partnerzy portalu

Olbrzymi metanowiec w terminalu LNG w Świnoujściu. To już 24. dostawa - GospodarkaMorska.pl

24. dostawa do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W niedzielę zawinął tam metanowiec Al Huwaila. Ładunek przypłynął z Kataru.

Metanowiec wypłynął z katarskiego portu Laffan 26 listopada. Statek ma 320,5 m długości, 50,04 m szerokości oraz 12 m zanurzenia. Jednostka została przekazana do eksploatacji w 2008 r. przez Samsung Heavy Industries w Korei Południowej. Na pokładzie może pomieścić 217 000 m3 LNG.

Surowiec przypłynął w ramach długoterminowej umowy pomiędzy PGNiG a Quatargas. W ramach zawartego w 2009 r. kontraktu, do 2034 r. do PGNiG rocznie trafiać ma 1 mln ton katarskiego LNG, czyli ok. 1,5 mld m3. Obie firmy w marcu tego roku podpisały aneks do obowiązującej umowy. Na jego mocy wolumen dostarczanego do Polski LNG zwiększy się do 2 mln t rocznie, czyli ok. 2,7 mld m3 gazu po regazyfikacji. Zapisy nowej umowy zaczynają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Podpisano ją do czerwca 2034 r.

W październiku przedstawiciele spółki PGNiG poinformowali, że od 1 stycznia 2018 r. zostanie wykorzystanych 100 proc. mocy terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, czyli 5 mld m3. Rzecznik spółki Gaz-System Tomasz Pietrasieński zaznaczył, że zapotrzebowanie roczne gazu dla Polski to ok. 15 mld m3. Jeżeli w przyszłym roku 100 proc. mocy będzie wykorzystywane, to 1/3 zapotrzebowania na gaz w Polsce zostanie zapewniona przez terminal w Świnoujściu. Gaz z tego terminalu nie jest wykorzystywane wyłącznie na polskie potrzeby, ale wysyłany do krajów sąsiednich m.in. na Ukrainę. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m3 rocznie.

Terminal LNG w Świnoujściu to kluczowy element Bramy Północnej, która ma na celu wzrost bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego oraz utworzenie konkurencyjnych rynków gazu w regionie środkowoeuropejskim i bałtyckim.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.