KM na podstawie Maritime Journal
Słoweńska firma Hovercraft opracowała ponton, który może zrewolucjonizować przyszłość transportu ludzi oraz sprzętu. Jest to łódka niezwykle lekka ale bardzo wytrzymała i pratycznie niezatapialna.
Prom mierzy 8 metrów długości, 3,2 m szerokości i waży zaledwie 300 kg. Jego maksymalna ładowność wynosi 5000 kg. Jak przekonują autorzy projektu, łódka jest prosta w nadmuchiwaniu i bardzo wygodna w przechowywaniu. Na jej pokładzie pomieści się 50 osób i może być używana na przykład do przeprowadzania akcji ratowniczych, ewakuacji czy do przewozu ludzi i różnych pojazdów. Ze względu na swoją konstrukcję jest bardzo bezpieczna, stabilna i praktycznie niezatapialna. Kadłub jest podzielony na pięć komór powietrznych, z których każdy ma maksymalną ładowność 1000 kg.
Tajemnica konstrukcji tej łodzi tkwi w użytego do jej budowy materiału najwyższej jakości. Składa się on z dwóch warstw tkaniny zrobionej z cienkich włókien, połączonych w formie tzw. "drop-stitch". To powoduje, że nadmuchana łódka staje się niezwykle twarda. Na jednym końcu promu znajduje się nadmuchiwany płaski panel, który jest wyposażony w zawiasy, co pozwala na jego obniżanie i w ten sposób może on tworzyć rampę do wsiadania.
Łódka może poruszać się po wodach, gdzie zwykłe łodzie nie dałyby rady. Ze względu na swoją niewielką wagę, zużywa minimalną ilość paliwa. W pełni załadowany statek może poruszać się z prędkością 4 węzłów w spokojnej wodzie. W razie potrzeby można na niej zainstalować system paneli słonecznych i w ten sposób przerobić ja na łódkę elektryczną.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie