KM na podstawie Maritime Journal
Słoweńska firma Hovercraft opracowała ponton, który może zrewolucjonizować przyszłość transportu ludzi oraz sprzętu. Jest to łódka niezwykle lekka ale bardzo wytrzymała i pratycznie niezatapialna.
Prom mierzy 8 metrów długości, 3,2 m szerokości i waży zaledwie 300 kg. Jego maksymalna ładowność wynosi 5000 kg. Jak przekonują autorzy projektu, łódka jest prosta w nadmuchiwaniu i bardzo wygodna w przechowywaniu. Na jej pokładzie pomieści się 50 osób i może być używana na przykład do przeprowadzania akcji ratowniczych, ewakuacji czy do przewozu ludzi i różnych pojazdów. Ze względu na swoją konstrukcję jest bardzo bezpieczna, stabilna i praktycznie niezatapialna. Kadłub jest podzielony na pięć komór powietrznych, z których każdy ma maksymalną ładowność 1000 kg.
Tajemnica konstrukcji tej łodzi tkwi w użytego do jej budowy materiału najwyższej jakości. Składa się on z dwóch warstw tkaniny zrobionej z cienkich włókien, połączonych w formie tzw. "drop-stitch". To powoduje, że nadmuchana łódka staje się niezwykle twarda. Na jednym końcu promu znajduje się nadmuchiwany płaski panel, który jest wyposażony w zawiasy, co pozwala na jego obniżanie i w ten sposób może on tworzyć rampę do wsiadania.
Łódka może poruszać się po wodach, gdzie zwykłe łodzie nie dałyby rady. Ze względu na swoją niewielką wagę, zużywa minimalną ilość paliwa. W pełni załadowany statek może poruszać się z prędkością 4 węzłów w spokojnej wodzie. W razie potrzeby można na niej zainstalować system paneli słonecznych i w ten sposób przerobić ja na łódkę elektryczną.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania