Przedstawiciele niemieckiej branży morskiej zgłosili prośbę do rządu o wprowadzenie specjalnych regulacji, które miałyby promować paliwo LNG jako alternatywne źródło energii dla transportu morskiego.
Prośbę złożyło wspólnie wiele instytucji: Maritime LNG Platform, Niemieckie Stowarzyszenie Armatorów (VDR), Niemieckie Stowarzyszenie Stoczniowców i Sektora Oceanicznego (VSM), Niemieckie Stowarzyszenie Operatorów Portu (ZDS) oraz Niemieckie Stowarzyszenie Shipbrokerów (ZVDS). Organizacje przedstawiły propozycję trzech instrumentów, które miałyby wspomóc technologię LNG: ofensywa innowacyjna, program dopłat dla jednostek korzystających z paliwa LNG oraz jednolite normy prawne w portach.
- LNG to paliwo z wielką przyszłością, które znacząca ograniczy emisję siarczanów, pyłów, dwutlenku węgla i tlenków azotu w regionach nadmorskich – przekonuje Georg Ehrmann, dyrektor zarządzający w Maritime LNG Platform, aliansie ponad 70 krajowych i międzynarodowych firm, organizacji i portów.
Pierwsze kroki już zostały w Niemczech podjęte. Doszło do porozumienia koalicyjnego między ministerstwem transportu oraz jednostkami rządu federalnego. Obie strony zgodziły się, że LNG jest ważnym paliwem, w kontekście bardziej czystego transportu. Ale wciąż na przeszkodzie mogą stanąć wysokie koszta jednostek używających LNG, które są droższe m.in. ze względu na dodatkowe zbiorniki.
- Bez systemu zachęt i wsparcia ze strony rządu federalnego na budowę oraz modernizację statków, nie uda nam się tak szybko pokonać obecnych barier – przekonuje Ralf Nagel, prezes Niemieckie Stowarzyszenie Armatorów (VDR). - Pamiętajmy, że dotąd nie powstał ani jeden statek napędzany LNG, który nie byłby wspierany przez dotacje rządowe. Jako jeden z liderów w światowej branży morskiej, Niemcy powinny przejąć rolę pionierów w tym zakresie – dodaje.
Tę opinię popiera Daniel Hosseus z Niemieckiego Stowarzyszenia Operatorów Portu. Również jego zdaniem potrzebny jest obszerny program dotacji dla transportu morskiego.
- Rząd federalny powinien ponownie aktywować program innowacji w branży morskiej – przekonuje.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key