Patrycja Cybulska
CSCL Arctic Ocean w terminalu kontenerowym DCT. Jeden z największych kontenerowców na świecie o pojemności około 19 000 TEU zacumował przy nabrzeżu T2 we wtorek wieczorem. Jednostka dotarła do gdańskiego portu w ramach rozpoczętej właśnie współpracy z Ocean Alliance – największym aliansem kontenerowym świata. Pozostanie tam do czwartku.
– To bardzo ważne partnerstwo, ponieważ zmienia całkowicie reguły gry. Mamy obecnie czterech spośród ośmiu największych armatorów na świecie, którzy wpływają bezpośrednio do DCT. Mam nadzieję, że ta współpraca będzie się rozszerzać – mówi Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.
W Gdańsku obsługę największego na świecie aliansu żeglugowego rozpoczęło zawinięcie 9 maja statku OOCL Tianjin. W skład Ocean Alliance wchodzą linie: CMA CGM Group, Cosco Shipping, OOCL oraz Evergreen. Alians został zawiązany pomiędzy armatorami na 10 najbliższych lat. Oferuje w sumie 40 nowych serwisów żeglugowych na całym świecie, a jego flotę stanowią aż 323 statki kontenerowe, z czego 66 jednostek obsługiwać będzie trasę Azja-Północna Europa.
Kontenerowe giganty na stałe w Gdańsku
Obecnie do terminalu kontenerowego DCT co tydzień będą przypływały największe pływające jednostki świata z towarami bezpośrednio z Azji. Gdańsk jest jedynym portem na Bałtyku, do którego zawijają statki sojuszu Ocean Alliance. Stąd ładunki kierowane są m.in. do Czech czy Rosji. Serwis obsługiwany jest przez 11 statków, w tym pięć siostrzanych jednostek armatora Cosco: CSCL Globe, CSCL Pacific Ocean, CSCL Indian Ocean, CSCL Atlantic Ocean i CSCL Arctic Ocean.
– Gdański port uważamy za jeden ze strategicznych portów na naszej mapie żeglugowej Cosco Shipping Lines. Stąd i to zawinięcie serwisu feederowego (dowozowego), łączącego Port Gdańsk z innymi portami Morza Bałtyckiego – mówi Bohdan Kozaczuk, prezes Cosco Shipping Lines (Poland).
Połączenie z Gdańska będzie dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów.
– Będziemy zapewniać na bazie tego serwisu m.in. ciągłą dostępność kontenerów chłodzonych pod ładunki wymagające tego typu sprzętu, czyli żywność, ładunki szybko psujące się i głęboko mrożone – mówi Roman Łysik, dyrektor zarządzający CMA CGM Polska.
Zanim kontenerowce dopłyną do Polski, zawijają do portów: Szanghaj, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapur, Felixstowe i Rotterdam. Wkrótce spodziewane są jednostki o pojemności ponad 21 000 TEU.
– Sześć największych jednostek, które mają 21 413 TEU, największe statki na świecie, będą wprowadzone do serwisu z Dalekiego Wschodu do Polski. Będąc odpowiedzialnymi za rynek polski, bardzo się cieszymy, ponieważ to stawia na równi naszych importerów i eksporterów, jeśli chodzi o czas dostarczenia towaru. Jest on naprawdę bardzo szybki – z Singapuru to zaledwie 25 dni – mówi Alina Mach z OOCL.
Zawinięcie do Gdańska pierwszego największego na świecie kontenerowca planowane jest na 27 czerwca. Będzie to OOCL Hong Kong, należący do armatora OOCL. Statek ma 399,9 m długości, 58,8 m szerokości oraz ponad 21 000 TEU pojemności. Jego chrzest odbył się w miniony weekend w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries.
Ekologiczny olbrzym
Statek, CSCL Arctic Ocean, który we wtorek przypłynął do Gdańska, został zbudowany w 2015 r. To ekologiczna jednostka – mimo olbrzymich rozmiarów zużywa o 20 % mniej paliwa niż statek o pojemności 10 000 TEU. Pływa w barwach czwartego na świecie pod względem tonażu armatora kontenerowego Cosco Shipping Lines.
– To jeden z serii 5 największych kontenerowców, które obecnie posiada Cosco. Ma prawie 400 m długości, 60 m szerokości, a na pokład może zabrać ponad 19 000 kontenerów 20-stopowych – tłumaczy Tomasz Kalkowski, kierownik działu operacyjnego Cosco Shipping Lines (Polska).
Długość kontenerów, które może pomieścić CSCL Arctic Ocean, ustawionych jeden za drugim, można porównać do długości trasy między Warszawą a Łodzią lub trzynastu wysokości Mount Everest.
W ubiegłym roku w DCT obsłużono 1,29 mln TEU. To rekord w historii terminalu. W 2015 roku przeładowano o 220 000 TEU mniej.
Zarządzająca DCT zarejestrowana w Polsce spółka w większości należy do Global Infrastructure Fund II – funduszu emerytalnego Macquarie Group of Companies z główną siedzibą w Australii.
CSCL Arctic Line w liczbach
Długość LOA: 399,67 metra
Szerokość: 58,6 metra
Wysokość: 69 metrów
Zanurzenie: 16 metrów
TEU : 18 982 TEU
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key