• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kryzys na rynku kontenerowym wciąż trwa. Stawki frachtu ponownie w dół

14.08.2015 13:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kryzys na rynku kontenerowym wciąż trwa. Stawki frachtu ponownie w dół

Partnerzy portalu

Kryzys na rynku kontenerowym wciąż trwa. Stawki frachtu ponownie w dół - GospodarkaMorska.pl

Drugi tydzień z rzędu stawki frachtowe na trasie z Azji do portów Północnej Europy spadły, tym razem o 23,2 proc. i obecnie wynoszą 640 dolarów za TEU (kontener 20-stopowy). Tydzień temu zarobki armatorów kontenerowców spadły o 24,9 proc.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i polskiego DCT Gdańsk.

Spadek ostudził zapędy armatorów po znakomitym początku sierpnia, kiedy stawki wzrosły aż o 177 proc., dzięki podwyżce cen w umowach krótkoterminowych (spotowych).

Obecne cel, jaki mają przed sobą armatorzy, to osiągnięcie cen na poziomie 900-1000 dolarów za TEU. W tym momencie, według ekspertów z banku Goldman Sachs, przestaliby bowiem odnosić straty i wyszliby na zero. - W przypadku mniejszych kontenerowców jest to kwota bliższa tysiącowi dolarów, w przypadku wielkich statków bliższa 900 dol. – czytamy w ich raporcie.

Tak słabe zarobki pokazują, że armatorzy wciąż nie poradzili sobie z nadpodażą jednostek. Armatorzy kontenerowców starają się jednak zaklinać rzeczywistość i wciąż kontraktują duże jednostki. Zamówienie na kontenerowce UCLV (Ultra Large Container Vessels) o nośności ponad 18 tys. TEU złożyli: Maersk, MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku.

Skutkiem tego branża jest obecnie zadłużona na 80 mld dolarów. - W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banów, by spłacić swoje długi – pisali w zeszłym tygodniu w swoim raporcie analitycy z agencji Drewry. Według ekspertów Goldman Sachs obecny kwartał będzie zdecydowanie najgorszy dla armatorów w tym roku. W dalszych kwartałach stawki powinny się powoli podnosić, by w 2016 roku w końcu osiągnąć pułap 1000 dolarów za TEU.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.