PMK
Ruch kontenerowy w Wielkiej Brytanii będzie dużo mniejszy niż przewidywano - twierdzą eksperci z firmy Drewry.
Tę opinie poparł Patrick Walters z Peel Ports’ Group, grupy stowarzyszającej brytyjskie porty. Walters stwierdził, że Brexit spowodował niepewność na światowych rynkach, które z kolei przełoży się na niższe stawki frachtu za przewóz towarów w kontenerach.
Najbardziej ucierpieć ma na tym Wielka Brytania, której Międzynarodowy Fundusz Walutowy już w tym momencie obniżył prognozę wzrostu gospodarczego. A to zdecydowanie przełoży się na gorsze warunki na rynku transportu morskiego. Dodatkowo istnieje zagrożenie nałożenia ceł przez Unię Europejską na Wielką Brytanię, co może zniechęcić wielu armatorów od zawijania w brytyjskich portach.
Istnieją też potencjalne pozytywy Brexitu. Wielkiej Brytani może być teraz łatwiej podpisać traktaky handlowe z krajami spoza Europy: Indiami, USA, Kanadą czy państwa Ameryki Południowej. Wcześniej na każdą taką umowę musiały wyrazić zgodę 27 kraje z UE.
Dyrektor ABP (czołowych brytyjskich operatorów), James Cooper uważa, że wystąpienie z Unii niesie ze sobą wiele okazji, dzięki którym będą w stanie uwolnić się od niewłaściwych oraz kosztownych regulacji.
Peel Ports oraz ABP – obie grupy należą do prywatnych właścicieli - zauważyły jednak, że nadal są zobowiązane do różnych projektów inwestycyjnych pomimo wyjścia Wielkiej Brytanii z EU.
Peel Ports zainwestowało ponad 300 milionów funtów w proces przebudowy Liverpoolu, w głębokowodny terminal kontenerowy, który planowo będzie w stanie przyjmować większe jednostki od października.
Grupa ABP postanowiła przeznaczyć miliard funtów na inwestycje, które zostaną przeprowadzone w ciągu najbliższych 4-5 lat.
Joanna Fic z agencji ratingowej Moody wierzy, że ABP jest świetnie przygotowane na nadchodzącą burzę będącą efektem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Dodaje również, że grupa będzie wspomagana przez różnorodne źródła zysku
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody