• <

Gróbarczyk: W końcu roku początek budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną

pc

09.05.2018 19:33 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: W końcu roku początek budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Partnerzy portalu

Gróbarczyk: W końcu roku początek budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną - GospodarkaMorska.pl

W końcu roku rozpocznie się budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną, a na koniec maja uruchomiony zostanie stopień wodny w Malczycach - zapowiedział w środę w TVP Info minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Gróbarczyk był w środę gościem programu "O co chodzi" w TVP Info. Był m.in. pytany o to, czy na pewno powstanie przekop przez Mierzeję Wiślaną i czy nie obawia się tej inwestycji. Zapewniał, że przekop na pewno postanie.

"W połowie tego miesiąca będziemy już gotowi z pełną dokumentacją" - powiedział. "Przygotowujemy na tyle mądrze i dobrze ten projekt, że wszelkie argumenty, które mówią, że to jest nieekologiczne i niezgodne z prawem unijnym, są po prostu niezasadne" - dodał Gróbarczyk.

Jest już prawie gotowy, zaznaczył, raport oddziaływania na środowisko. "Na koniec tego roku, tak jak zapowiadaliśmy, rozpocznie się budowa" - zapowiedział.

W maju 2016 specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie.

Szef resortu gospodarki morskiej mówił też o programie regulacji Odry. "Cały czas pracujemy nad tym, żeby udrożnić Odrę i już mogę pochwalić się kolejnym krokiem - (na) koniec maja uruchomimy stopień wodny w Malczycach, trzydzieści lat budowany, a w tym roku zostanie definitywnie zakończony, a więc uruchomiony" - powiedział.

Dodał, że na całej Odrze takich stopni potrzebnych jest jeszcze 29. "To jest rozłożone na lata" - zaznaczył.

Budowę stopnia wodnego Malczyce rozpoczęto w 1997 r., zaraz po "powodzi tysiąclecia", ale przez lata nie było wystarczającego finansowania, by projekt dokończyć. Decyzję o szybkim dokończeniu i pełnym sfinansowaniu projektu podjęto w związku z ratyfikowaniem przez Polskę w 2017 roku europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Zobowiązuje ono Polskę do doprowadzenia m.in. Odry do IV klasy żeglowności.

Minister poinformował także, że przedsiębiorstwo Polska Żegluga Morska wypracowało "pierwszy od pięciu lat zysk". "To jest ostatnie przedsiębiorstwo państwowe w ramach spółek żeglugowych, które, jeśli się dobrze zarządza, to ma zysk, ma ponad 100 mln zysku, które osiągnęło w tym roku, a przypomnę, pięć ostatnich lat było cały czas pod kreska, cały czas się zadłużając" - mówił. "Pokazuje to jeszcze raz, że to wszystko zależy od ludzi, od nikogo innego" - dodał szef MGMiŻŚ.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34700,00 $ tona 2,44% 20 maj
 Cynk 3754,00 $ tona 2,93% 20 maj
 Aluminium 2930,00 $ tona 3,72% 20 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.