PMK
Produkcja chińskiej gospodarki morskiej wciąż wzrasta. W zeszłym roku wyniosła ona 988 mld dolarów, o 7 proc. więcej niż w 2014 r.– wynika z danych Państwowej Administracji Morskiej (SOA).
W latach 2011-2015 tempo wzrostu tego sektora wyniosła 8,1 proc. Ogółem gospodarka morska stanowiła w 2015 roku 9,6 proc. PKB Chin. Pracuje w niej 35 mln osób, biorąc pod uwagę także naukowców.
Chiny wciąż inwestują w ten sektor. W tym celu mają powstać specjalne strefy innowacji przemysłowych. Ich celem będzie rozwój m.in. morskiej biomedycyny, produkcji zaawansowanych urządzeń morskich. Państwo Środka chce stać się światowym potentatem w gospodarce morskiej pod względem innowacyjności i zaawansowania technologicznego.
Rozwojowi gospodarki morskiej ma służyć także projekt "Jeden Pas i Jeden Szlak", promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jinpinga od jesieni 2013 roku. Będzie się składał z odcinka lądowego prowadzącego ze starożytnej stolicy Chin Xianu do Wenecji oraz morskiego prowadzącego z leżącego nad Cieśniną Tajwańską miasta Quanzhou do greckiego portu w Pireusie. Docelowo szlak morski i lądowy (uzupełniony linią kolejową) mają się połączyć, tworząc pętlę.
Multimiliardowy program ma zmienić obraz światowej polityki i gospodarki, oczywiście na korzyść Państwa Środka. Szlak Jedwabny bowiem otworzy wiele rynków zbytu dla chińskiej gospodarki, która produkuje na potęgę.
- Obecnie państwowy sektor biznesowy osiąga przeciętnie zwrot 4 proc. z inwestycji. W przypadku szlaku jedwabnego ten zwrot będzie wynosił od 10 do 15 proc. - czytamy w raporcie agencji Barclays.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie