Helsinki i Tallinn połączy tunel kolejowy, który będzie wydrążony pod Zatoką Fińską. Po zakończeniu jego budowy, podróż z jednego miasta do drugiego zajmuje tylko pół godziny.
Tak więc de facto powstanie jeden obszar metropolitalny, który już jest nazywany Talsinki.
Po zbudowaniu tunelu, Finowie będą mogli szybko pojechać do Tallina na lunch, a Estończycy do Helsinek - na zakupy spożywcze.
Fińscy inżynierowie wyliczyli, że tunel będzie miął 105 km długości, w tym na odcinku 50 – 60 km będzie on biegł pod dnem morza. W najgłębszym miejscu tunelu może zejść do 200 m pod skały morskie.
Koszt tunelu jest szacowany, bagatela, między 9 a 13 mld euro. W założeniu, UE sfinansowałaby ten projekt w 40-50 procentach.
Obecnie przedstawiciele rządów obu krajów szukają środków, na pokrycie swojego udziału w tej inwestycji. Na ten cel zaciągnięty będzie kredyt długoterminowy, o okresie spłaty co najmniej 35 lat.
Z opublikowanego raportu w tej sprawie fińscy i estońscy eksperci są przekonani, że realizacja projektu będzie opłacalna. Dlatego zapalili oni zielone światło dla władz. Rządy obu krajów mają jednak wątpliwości, czy wydać tak wiele na infrastrukturę.
Tunel między Helsinkami a Tallinnem były częścią projektu budowy kolei Estonia (przez Rygę i Wilno) do Warszawy - Rail Baltica, z przedłużeniem na północy o Helsinki, a na południu potencjalnie do Wenecji.
Jak pisał portal wnp.pl , w końcu stycznia minister transportu i łączności Łotwy Anrijs Matīss zaprosił Finlandię do wzięcia udziału w realizacji projektu Rail Baltica II na prawach akcjonariusza w spółce joint venture (JV).
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny