• <

Dziesięciu największych armatorów kontenerowych kontroluje 90 procent rynku transportu dalekomorskiego

PMK

20.02.2018 17:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dziesięciu największych armatorów kontenerowych kontroluje 90 procent rynku transportu dalekomorskiego
Dziesięciu największych armatorów kontenerowych kontroluje 90 procent rynku transportu dalekomorskiego - GospodarkaMorska.pl

Ponad 87 procent globalnej floty jest kontrolowane przez dziesiątkę największych armatorów kontenerowych, którzy stanowią mniej niż 7 procent wszystkich spółek żeglugowych. Na czele rankingu znajduje się Maersk Line, z 21 proc. udziałem w rynku.

Za Maerskiem znajduje się Mediterranean Shipping Company (MSC) i CMA CGM. Pozostała dziesiątka składa się z armatorów: Hapag-Lloyd, Cosco, Evergreen, OOCL, MOL, Yang Ming i NYK.

W ciągu ostatnich czterech lat udziały tej grupy wzrosły z 68 do 83 proc. Ich łączna ładowność wzrosła z 55 do 86,7 mln TEU. Ten wzrost to głównie zasługa konsolidacji i szeregu fuzji, do których doszło w przeciągu ostatnich kilku lat.

A to nie koniec takich ruchów. W tym roku Orient Overseas Container Line (OOCL) stanie się częścią Cosco. W kwietniu 2018 roku dojdzie też do połączenia sił japońskich armatorów NYK, MOL i K Line, które utworzą sojusz  Ocean Network Express.

Z połączenia potencjałów tych trzech firm narodzi szósty najwiekszy na świecie armator kontenerowy z 7 proc. udziałem na światowym rynku. Wpływ na tę decyzję miało z pewnością tegoroczne bankructwo koreańskiego Hanjin Shipping. Połączenie z rywalami wydaje się w tym momencie zdecydowanie lepszą opcją.

Zaraz po ogłoszeniu tej decyzji doszło do gwałtownego wzrostu wartości akcji każdego z japońskich armatorów. Udziały Nippon Yusen wzrosły o 9,9 proc. Kawasaki Kisen o 8,5 proc, a Mitsui OSK aż o 12 proc.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.