• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Czy Maersk powinien kupić singapurski NOL?

13.11.2015 14:38 Źródło: własne
Czy Maersk powinien kupić singapurski NOL? - GospodarkaMorska.pl

Zakup wystawionego na sprzedaż armatora Neptune Orient Lines (NOL) może nie być dobrym krokiem dla lidera transportu kontenerowego Maersk Line – osrzegają eksperci z rynków finansowych.

- Maersk zyskał by na tym zakupie z powodu synergii między oboma armatorami. Grozi to jednak kolejnym zmniejszeniem zysków, a Duńczycy jako jeden z nielicznych przewoźników znajduje się obecnie ponad kreską – powiedziała Marie Fischer-Sabatié z agencji ratingowej Moody w wywiadze z agencją Bloomberg.

NOL powstał w 1968 roku i jest obecnie największą linią kontenerową w południowo-wschodniej Azji. Między innymi dzięki niej Singapur uzyskał status globalnego centrum przeładunkowego. Od 4  lat jednak armatorowi nie idzie tak dobrze. W tym czasie firma zanotowała aż 1,2 mld dolarów straty.

Singapurski przewoźnik to wciąż jednak łakomy kąsek dla Maerska oraz CMA CGM. Francuzi chcą umocnij swoją pozycję trzeciego największego armatora kontenerowców na świecie i lepiej konkurować z liderami rynku: Maerskiem i  Mediterranean Shipping Co. (MSC). Obecnie CMA CGM posiada 8,9 proc. udziałów w rynku. Akwizycja NOL-u dałaby kolejne 2,7 proc.

Według doniesień, nie ma co liczyć na szybką akwizycję. Powodem jest kryzys na rynku transportowym, który zniechęca armatorów do odważnych i drogich zakupów. A Temasek, państwowa spółka z Singapura, nie zamierza sprzedawać swoich 67 proc. udziałów po niskiej cenie.

- Najtrudniej będzie obu spółkom dojść do porozumienia w sprawie oszacowania wartości NOL. Powodem jest zadłużenie. Na rynku panuje przekonanie, że będzie ciężko o szybką sprzedaż singapurskiego armatora – oceniają eksperci z Alphaliner.

- Maersk miałby jednak wiele powodów do zakupu NOL, chociażby wzmocnienie swojej pozycji na rynku transportu azjatyckiego i pacyficznego – ocenił Stig Frederiksen, analityk z Nordea Markets. - Zakup pozwoliłby Maerskowi także na długofalowe zwiększenie zysków, dzięki oszczędnościom w kosztach – dodał.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39275,00 $ tona 1,10% 25 paź
 Cynk 3510,00 $ tona 0,46% 25 paź
 Aluminium 2916,00 $ tona -0,98% 25 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.