Podatek tonażowy ma znaczenie nie tylko dla przewoźników, ale stanowi także istotny warunek gwarantujący, że europejski przemysł morski ma zrównoważoną wielkość - mówi komisarz ds. konkurencji w Komisji Europejskiej - Margrethe Vestager.
Bez podatku tonażowego nie będzie przemysłu morskiego w Europie – taką wiadomość podała Margarethe Vestager w swoim pierwszym wywiadzie dla ShippingWatch na temat warunków ramowych dla przewoźników, dostawców i firm zagranicznych z siedzibą w 28 państwach członkowskich UE.
Vestager, która zajmuje jedno z kluczowych stanowisk w Komisji Europejskiej, informuje, że nie ma planów, aby osłabić możliwość korzystania z podatku tonażowego, co już samo w sobie stanowi podstawowy warunek dla wielu przewoźników z UE. Przeciwnie – Vestager jest gotowa do podjęcia dyskusji na temat tego, w jaki sposób modernizować i rozwijać system podatku tonażowego.
Niebawem minie rok, odkąd Margrethe Vestager pełni funkcję komisarza UE ds. konkurencji. W tym czasie wiele państw członkowskich UE podjęło wysiłek w celu poprawy ich warunków ramowych, w tym systemu podatku tonażowego. Takim przykładem jest Dania i Szwecja, a ostatnio także Wielka Brytania, która ogłosiła, że "zrobi wszystko co możliwe", aby utrzymać statki pod brytyjską flagą. Wreszcie, Norwegia, jako państwo spoza UE, przedstawiła nowy plan strategii morskiej i zapowiada jeszcze lepsze warunki podatkowe dla całego sektora.
Vestager podkreśla, że zostanie podjęta poważna dyskusja dotycząca rozszerzenia podatku tonażowego. Komisarz dodała, że system nie może być stosowany do „wszystkiego, co pływa na morzu”, ale jednocześnie jest ona gotowa, aby podjąć tę dyskusję i upewnić się, że podatek tonażowy jest nowoczesny, tak jak firmy działające w tym sektorze.
Fundamentalne przekonanie Margarethe Vestager jest takie, że podatek tonażowy stanowi siłę napędową europejskiej gospodarki morskiej i jego usunięcie byłoby całkowicie niewłaściwym krokiem.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej