PMK
Bałtycki Indeks Towarowy osiągnął w zeszłtym tygodniu rekordową w tym roku wysokość, dzięki większy stawkom wszystkich masowców, w szczególności capesize. Obecnie jednak indeks zanotował pierwszy od dawna duży spadek, wraz z końcem letniego szczytu sezonowego.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Ogólny index spadł o 174 pkt do 1328 pkt. To pierwszy od paru miesięcy spadek BIT.
Najwięcej spadł indeks capesize, aż o 234 punkty, do 2773 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 20,843 dolarów dziennie.
Spadłtakże indeks panamaxów, lecz tylko o 122 punkty do 1306 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 10,937 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 13 pkt do 875 pkt, a handysize o 5 pkt do 499 pkt.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny