• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port w Antwerpii stanie się cyfrowy. Oficjalnie uruchomiono sieć dronów raportujących "na żywo" jego pracę

rk

05.05.2023 20:35 Źródło: Port Antwerpia-Brugia
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port w Antwerpii stanie się cyfrowy. Oficjalnie uruchomiono sieć dronów raportujących "na żywo" jego pracę

Partnerzy portalu

Port Antwerpia-Brugia

Sześć autonomicznych dronów będzie wykonywać codzienne loty w rejonie portu w Antwerpii, co jest pierwszą tego typu inicjatywą na świecie, która w istotny sposób przyczyni się do ogólnego bezpieczeństwa złożonego środowiska portowego. Uruchomiona dzisiaj sieć „D-Hive drone-in-a-box” jest wynikiem partnerstwa między Portem Antwerpia-Brugia, DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus.

Obszar portu w Antwerpii to ponad 120 km2. Zostanie teraz objęty siecią sześciu autonomicznych dronów D-Hive. Zapewnią dodatkowe "pary oczu", aby pomóc koordynować płynne, bezpieczne i zrównoważone operacje portowe w tym złożonym środowisku. Drony zapewnią wyjątkową perspektywę z powietrza i umożliwią władzom szybkie i efektywne zarządzanie, inspekcję i nadzór na tak dużym obszarze. Port będzie wykorzystywał drony do szeregu funkcji, w tym do zarządzania miejscami postojowymi, monitorowania, inspekcji infrastruktury, wykrywania wycieków ropy i pływających odpadów, a także do wspierania partnerów bezpieczeństwa podczas incydentów. 18 codziennych lotów dronów BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) będzie zdalnie sterowanych z Centrum Dowodzenia i Kontroli w sercu portu.

- Biorąc pod uwagę ogromną powierzchnię portu, drony zapewniają nam rozwiązanie, jeśli chodzi o realizację naszych podstawowych zadań jako władz portowych. Ta sieć odegra kluczową rolę w dalszym wdrażaniu "cyfrowego bliźniaka portu", czyli cyfrowej kopii opartej na tysiącach danych pochodzących z sieci kamer, czujników i dronów, dającej w każdej sekundzie obraz tego, co dzieje się w porcie w czasie rzeczywistym. Ten pierwszy zabiera nas o ważny krok dalej w rozwoju w pełni cyfrowego "systemu nerwowego", który pomoże nam zarządzać naszym portem bardziej efektywnie i sprawi, że ruch będzie jeszcze bezpieczniejszy i płynniejszy - powiedział dyrektor generalny Portu Antwerpia-Brugia Jacques Vandermeiren.

Nowatorski projekt

Jest to pierwsze na świecie wdrożenie lotów BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) na taką skalę w złożonym środowisku przemysłowym. W przeciwieństwie do lotów VLOS (Visual Line Of Sight), będą się one odbywać poza zasięgiem wzroku pilota. Port Antwerpia-Brugia współpracuje z firmami DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus w zakresie sieci D-Hive. Dwa miesiące temu partnerzy tego przedsięwzięcia otrzymali zielone światło na uruchomienie sieci dronów. To pozwolenie operacyjne zostało zbudowane wokół nowych ram BVLOS (znanych jako przestrzeń powietrzna pre-Uspace), zbudowanych przez Skeydrone i zatwierdzonych przez BCAA (belgijski urząd lotnictwa cywilnego) i EASA (Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej), jako odpowiednie i bezpieczne ramy dla lotów dronów działających poza zasięgiem wzroku.

- Port morski jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych obszarów do latania dronami, szczególnie w przypadku lotów poza linią wzroku (BVLOS). Dlatego SkeyDrone opracowała "BVLOS framework", który zapewnił, że te drony D-Hive będą mogły być wdrażane codziennie w bezpieczny i skalowalny sposób. Te ramy służą teraz jako szablon dla przyszłej przestrzeni powietrznej, tzw. U-space, dla której  Port Antwerpia-Brugia będzie pionierskim obszarem - zaznaczył dyrektor zarządzający SkeyDrone Hendrik-Jan Van Der Gucht.

- Jesteśmy dumni, że przyczyniamy się do ogólnego bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej w jednym z najważniejszych motorów wzrostu gospodarczego Belgii, jakim jest port w Antwerpii. Nowo uruchomiona sieć autonomicznych dronów pomoże jego władzom w ich codziennej działalności, na przykład ułatwiając wykrywanie wycieków ropy i pływających szczątków lub wspierając koordynację operacji reagowania na katastrofy i incydenty. W szerszym kontekście przyniesie to również korzyści wielu firmom działającym na terenie portu w Antwerpii i w jego okolicach. Projekt ten pokazuje potencjał naszej najnowocześniejszej sieci 5G, w połączeniu z szeroką gamą usług opartych na oprogramowaniu, w celu pobudzenia innowacji w naszym kraju - zaznaczyła Anne-Sophie Lotgering z firmy Proximus:

Port Antwerpia-Brugia już w 2019 roku miał wizję zbudowania sieci autonomicznych dronów, ze względu na ważną rolę, jaką mogłyby one odegrać w pomocy w tworzeniu portu przyszłości. Odbyło się kilka testów, aby zbadać wykonalność działań dronów w porcie w ramach codziennej działalności. W rezultacie ambicje dotyczące tworzenia sieci autonomicznych dronów stały się rzeczywistością.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.