Nad Morzem Północnym może wkrótce latać sporo dronów. Energetyczna spółka Equinor oraz norweski regulator ruchu lotniczego Avinor planują rozwinąć wykorzystywanie bezzałogowych statków powietrznych do inspekcji instalacji offshore, m.in. platform wiertniczych.
Equinor i Avinor ogłosiły prace nad ustanowieniem bezzałogowego systemu ruchu lotniczego. Drony będą wykonywać tysiące lotów między instalacjami offshore wzdłuż norweskiego wybrzeża. Co ciekawe, firma planuje także wykorzystanie podwodnych dronów do inspekcji instalacji pod powierzchnią wody.
Latające drony mają także służyć do przenoszenia ładunków m.in. na platformy wiertnicze. Jak podano, obecnie procedura zatwierdzenia lotu technicznego przy instalacjach offshore na Morzu Północnym zajmuje około miesiąca. Ustanowienie stałego systemu lotów skróci go do 30 minut. Jak podał Alexander Blokhus, doradca ds. transportu lotniczego w Equinor, w przyszłości nad Morzem Północnym w barwach firmy może latać 10 do 15 typów różnych pojazdów, niektóre z nich będą mogły przenosić ładunki o masie przekraczającej tonę.
Pierwsze testy wykorzystania bezzałogowców na rzecz logistyki offshore Equinor rozpoczął we współpracy z Nordic Unmanned jeszcze latem zeszłego roku. Drony wykonały w sumie kilkanaście lotów między instalacjami Gullfaks A i B przenosząc różne ładunki. Pod koniec tego roku ma odbyć się pierwsza wieloetapowa podróż na odległość 185 kilometrów.
Drony mają także służyć do inspekcji instalacji. Mają być docelowo wyposażone w kamery termowizyjne do wykrywania wycieków gazu, sprzęt do rejestracji obrazu i dźwięku i inne sensory, za pomocą których można będzie wykonać podstawowy ogląd maszynerii. Co więcej, mają nawet posiadać... mydło i wąż do czyszczenia.
Fot. Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej